Townsville

7 oktober 2014 - Townsville City, Australië

Dag 1: rondkijken en informatie vragen
Na Mission beach waar niet veel meer te beleven was dan alleen het strand, ga ik vandaag terug naar een stad: Townsville. Voor ik naar Australië kwam, dacht ik dat ik liever in de kleine dorpjes zou zitten dan in de stad, maar ik vind het toch leuker om volk en wat drukte om mij heen te hebben. Ik wil wel nog een beetje voorzichtig afwachten, want later op mijn reis kom ik nog door de 3 grootste steden (Sydney, Canberra en Melbourne) en daar zal het toch nog een beetje anders zijn...
Na een busrit van 4 uur komen we aan in de haven van Townsville. Van daar moet ik (met de zware rugzak op mijn rug) een paar 100 meter wandelen tot mijn hostel (ik probeer hostels te zoeken die dichtbij de bushalte liggen). De winkelkarretjes hier in Australië werken niet met een muntsloten zijn dus overal in de stad te vinden, wat het dragen van mijn bagage iets makkelijker maakt. Niemand kent mij hier, dus het feit dat het een raar zicht is, maakt mij niets uit!
Na het inchecken in de hostel, ga ik gewapend met het plannetje van de stad eens even rond kijken. Eerst naar de toeristische informatie voor wat info over tours naar het nabijgelegen eiland, want de planning voor Townsville zelf heb ik al gemaakt. Daarna naar de winkel voor eten voor de volgende dagen en 's avonds ga ik nog eens op restaurant. Van de hostel heb ik een bon gekregen om hier een pizza en 2 biertjes naar keuze te krijgen voor 25 dollar. Dit is de ideale gelegenheid om nog eens wat Australische bieren te proberen, na wat navraag bij de barman over de kwaliteit ervan want niet elk Australisch bier is te drinken ;-) Vooral de voorkeur van de barman (Fat Yak) heeft ook mijn voorkeur. Hier in Australië hebben ze voornamelijk pilsbier, maar deze heeft wel een lekkere uitgesproken smaak. Daarna nog wat informatie opzoeken voor morgen en dan bedje in.

Dag 2: Museum + wandeling met uitzicht
Dat slapen ging niet zo goed, aangezien de hostel langs de Ierse pub gelegen is. Mijn kamer grenst aan de binnentuin, wat ik eerst als een pluspunt zag, maar tussen die tuin en het terras van de pub is er enkel een dun muurtje. Dus ben ik heel gelukkig dat ik oordopjes mee heb en daarmee lukt het wel om te slapen.
Zoals in elke hostel hier zijn de gordijnen niet al te dik, dus om 8u ben ik weer wakker. Juist op tijd om om 8u30 naar de markt te gaan die hier op zondag staat. Een klassieke markt met groenten en fruitkraampjes, maar ook heel wat met juwelen en allerlei souvenirs en kados. Bij 1 van de fruitkraampjes koop ik een glaasje vers geperst fruitsap, het is tenslotte zondagochtend en daarna ga ik naar het Museum of Tropical Queensland. Daar breng ik de voormiddag door tussen verschillende tentoonstellingen: een gezonken schip waarvan ze de volledige inboedel hebben boven gehaald en het verhaal erachter gereconstrueerd hebben. En op de bovenverdieping is er de permanente tentoonstelling over het rif, het regenwoud en andere typische dingen van de streek hier.
Rond de middag heb ik afgesproken met een groep van vrienden die ook door Australië trekt. Zij zijn met auto's en reizen iets sneller langs de oostkust, maar vandaag hebben ze hun middagpauze in Townsville gepland, dus kan ik eindelijk nog eens Vlaams praten, jeej! Na even wat bijgepraat te hebben, vertrekken zij weer verder en ga ik op weg naar Castle hill (na even mijn watervoorraad nog bijgevuld te hebben in de hostel).
Castle hill is een grote rots-heuvel, waar je via een oud geitenpad kan opklimmen. Boven op de 286 meter hoge top is er een prachtig uitzicht, wat de steile klim gelukkig waard is... Langs een ander pad ga ik terug naar beneden om via de Queens garden en een cocktail op een terrasje aan de waterkant terug te gaan naar de hostel.

Dag 3: Reef aquarium
Na 2 duiktrips heb ik het Great Barrier Reef al 18 keer van dichtbij gezien, maar toch ga ik vandaag naar het Reef Aquarium. Daar hebben ze 2 grote en veel kleine tanks met stukjes van het rif erin en alle beestjes errond. Doorheen de dag zijn er tours met uitleg over het koraal zelf, de roofdieren, een voedershow met uitleg wat ze de dieren geven, ... Daarnaast staan er ook overal infoborden, schermen, ... met nog meer uitleg en er lopen vrijwilligers rond die met veel plezier uitleg geven. Bij het aquarium is er ook een schildpadhospitaal waar we ook even mogen gaan kijken hoe ze gekwetste schildpadden opvangen en nadat ze weer beter zijn worden ze ook weer vrijgelaten in de oceaan. Tussen de tours door is het ook gewoon geweldig om op een bankje te zitten voor 1 van de grote ramen van de tanks en gewoon te kijken. De meest rare vormen en kleuren van visjes komen voorbij gezwommen en daartussen zwemmen Leopard en Hammerhead haaien (sorry de nederlandse vertaling ontglipt mij even). Vooral de haaien heb ik nog niet zoveel gezien tijdens het duiken, dus het is wel prachtig om ze zo kortbij te zien. En soms vraag ik mij af wie nu eigenlijk naar wie kijkt, want de Shovelnose ray (een beest met een kop als een rog en een staart als een haai) komt soms in de meest rare posities langs het raam gezwommen...
En op het einde van de dag wil ik eigenlijk niet vertrekken... Zeker met de grote drukte die tegen dan weg is, is het helemaal geweldig om die prachtige wereld verder te ontdekken. Maar dat zal ik nog wel kunnen doen de volgende dagen als ik weer ga duiken! Nu eerst nog wat rusten en genieten van het mooie weer.

Dag 4: Magnetic island
Op mijn laatste dag in Townsville neem ik de ferry naar Magnetic Island oftewel Maggie. Een relatief groot eiland met voornamelijk wandelpaden en veel kleine en grote baaien met strand en riffen die tot aan het strand komen. Gelukkig rijdt er ook een bus rond, want het is te groot om alles te voet te doen. In de voormiddag ga ik de kleinste van de 2 heuvels op met de forts wandeling, die langs de restanten van de 2e wereldoorlog komt. Een aantal gebouwen staan nog recht, maar voor de rest zijn het voornamelijk de funderingen en de verhalen die je kan bekijken.
Terug beneden neem ik de bus naar Picnic bay, om te lunchen. Nadat ik een beetje gelezen had over het eiland, is dit de minst bezochte baai: lekker rustig dacht ik dus, maar het bleek nogal uitgestorven te zijn en doordat het laag tij is, is het niet echt aanlokkelijk om te gaan zwemmen of snorkelen. Dan maar de bus terug naar Nelly bay, het centrum van het eiland waar ook de ferry deze morgen aangelegd heeft. Daar blijkt dat ik om zwemvliezen te kunnen huren eerst nog 20 minuten moet wandelen en daar heb ik toch ook geen zin meer in. Dan maar een korte wandeling naar een plaats waar rots wallabies te zien zijn en daarna met de ferry terug naar Townsville. Douchen en daarna inpakken, want morgen vertrek ik weer naar de volgende halte: Ayr, waar ze mij hopelijk met een busje komen ophalen om naar Alva beach te gaan. Daar heb ik een bed gereserveerd in de Dive Lodge om de volgende 2 dagen in de voormiddag telkens met een duiktrip mee te gaan naar het schipwrak van de SS Yongala (top 5 beste wrak duiken ter wereld en beste in Australië). Morgen nog even batterijen gaan kopen zodat mijn onderwatercamera klaar is voor hopelijk vele foto's.