Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: deel 1

30 november 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 0

Als je in eerste instantie kijkt naar je vluchturen, dan valt kwart voor 9 's ochtends nog wel mee. Maar als je dan begint te rekenen: internationale vlucht, dus we moeten 2 uur op voorhand daar zijn, de trein naar de luchthaven duurt 12 minuten, het wandelen naar het station is 10 minuten, ... Dan staat de wekker dus om 6 uur... Aan de luchthaven aangekomen, gaat alles gelukkig heel vlot, inchecken, bagage afgeven en dan papier invullen. Hier aan deze kant van de wereld zijn ze blijkbaar niet zo blij met bezoekers en dus willen ze alles weten. Van waar we afkomstig zijn, hoe lang we in Australië geweest zijn, waar we voornamelijk geweest zijn (in welke staat, dus moet je nog de staten weten), waarom we hier waren, waar we nu naartoe gaan, ... Daarna mogen we gelukkig verder door de douane en in de winkeltjes kunnen we onze laatste dollars opdoen (alhoewel dat 7 dollar niet zoveel is voor ontbijt te kopen). Daarna blijven we nog even wachten aan de gate, waarna we op de vlucht mogen. Met een privé TV schermpje en de laatste (en vele andere) films! Jeej! Daar krijgen we iets later ook brunch, waardoor we zeker wel genoeg gegeten hebben. Iets meer dan 3 uur later (en 2 uur verder in de tijd) komen we aan in Auckland. In het vliegtuig hebben we weer een ander invulformulier gekregen met gelijkaardige vragen als toen we Australië binnen kwamen: heb je iets van vers eten mee, schoenen met grond aan, ... Als we van het vliegtuig afstappen en iets later met onze bagage aankomen aan de douane blijkt dat ze hier nog strenger zijn dan in Australië. Iedereen moet ofwel met zijn bagage door de scanner ofwel naar de uitpakbalie. Omdat wij hebben aangeduidt dat we outdoor-schoenen hebben, moeten we naar de uitpak-balie, maar gelukkig moeten we alleen de schoenen tonen en nadat die proper gemaakt zijn, mogen we door de scanner en dan verder naar de uitgang. Daar halen we geld af en daarna gaan we richting de bus die ons naar Auckland centrum zal brengen, wat meer heuvelachtig is dan we verwacht hadden. Van aan de bushalte moeten we een steile berg op naar ons hostel, waar we gelukkig vlot kunnen inchecken. Nadat we de hostel even een klein beetje verkend hebben, gaan we weer op stap.
We hebben een aantal dagen geleden een tour geboekt, maar bij de betaling hadden we problemen met onze VISA kaarten. Doordat we al een maand in Australië verschillende dingen betaal hebben met VISA, was de limiet bereikt (en zeker voor een groot getal). We hebben uiteindelijk wel een deel kunnen betalen, maar we moesten dus de rest nog in cash betalen voor de tour begint. Dus nadat we ingecheckt zijn in de hostel gaan we op stap om het kantoor te zoeken, wat niet echt goed lukt, doordat we geen goede kaart hebben. En iedereen aan wie we het vragen, weet wel dat het in de buurt is, maar weet niet echt goed waar het is. Uiteindelijk hebben we gelukkig GPS op Tim zijn smartphone (hij heeft alle kaarten op voorhand gedownload). Iets later komen we dus aan op het kantoor, waar we de overschot van het geld betalen en daarna krijgen we onze papieren. Daarna gaan naar de winkel voor melk voor ontbijt morgen en wat snacks voor op de tour. Terug buiten gaan we op zoek naar iets om te eten en dan gaan we terug naar de hostel. De rest van de avond pakken we onze spullen in voor de tour en de rest van onze kleren gaan in de andere valies, die we gelukkig kunnen achter laten in de opslagruimte van ons hostel. Na nog een warme douche, gaan we slapen. We zijn met onze vlucht 2 uur in de tijd gegaan, dus de dag was al korter en door al het aanschuiven aan de douane en de problemen om onze tour te betalen, zijn we toch wel wat moe...

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 1

Vandaag start onze tour om 9 uur. Gisteravond hebben we al wat doorgelezen door de papieren waar we ineens het woord "independent" vonden. Het blijkt dus dat het niet echt een tour is zoals we gehoopt hadden. Ze hebben voor ons het transport en de accomodatie geregeld, maar we reizen niet in groep en er zijn geen geplande activiteiten of eten. Dat is wel een beetje teleurstellend, maar we gaan toch proberen om er het beste van te maken. We stappen dus 's ochtends op de bus, een intercity bus, een beetje vergelijkbaar met de Greyhoud bus waarmee ik in Australië rond gereden heb met stops in verschillende steden en dorpen. Na een aantal korte stops, met een langere lunch-stop komen we rond 15 uur aan in National Park in de gietende regen. Op onze papieren staat een nummer dat we dan ook bellen voor een pickup. Daar blijkt dat we verblijven in een hotel (in een kamer met privé badkamer en echte handdoeken (iets dat me altijd blij maakt)).
We hebben nog de rest van de namiddag te vullen, maar met die gietende regen buiten, hebben we niet veel opties. Gelukkig is er een klimmuur in de hostel iets verder waar we kunnen gaan klimmen. De muren zijn maar 8 m hoog en de niveau's zijn volledig anders dan bij ons, dus klimmen we maar een beetje op goed gevoel. Met klimschoenen die al teveel afgesleten zijn en zonder krijt, gaat het wel niet zo goed als het normaal in België zou gaan, maar het is wel fijn om nog eens aan een klimmuur te hangen. Na een uur of 2 geklommen te hebben, gaan we terug naar ons hotel, waar we douchen en daarna in het restaurant eten. Aangezien we in een hotel verblijven, is het restaurant niet van de goedkoopste, maarja, we moeten toch eten... Daarna kijken we nog een beetje TV en daarna gaan we slapen.

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 2

Vandaag hebben we nog de voormiddag voor "outdoor activities" in het park, maar met de gietende regen van gisteren zijn we daar niet zo optimistisch over. Onze trein naar Wellington vertrekt pas om 13u, dus slapen we eerst een beetje uit en bij het uitchecken vragen we wat de opties zijn. Gelukkig regent het niet meer zo hard als gisteravond, maar er is toch wel regelmatig nog een klein buitje. De persoon achter de receptie stelt voor om ons al naar het station te brengen waar een café/restaurant is. Als we daar aankomen, begint de zon erdoor te komen en dus beslissen we om onze bagage in het café te laten en een kleine wandeling te gaan maken (we hebben toch nog 2 uur voor onze trein komt. Iets verder begint de Fisher track, een mountainbike route, die we beslissen een tijdje te volgen. We houden de tijd in het oog, zodat we op tijd omdraaien, maar na een half uurtje gewandeld te hebben is er een klein paadje dat het bos in gaat. Daar staat een bord met uitleg dat er na een wandeling van 20 minuten een lookout punt is en vandaar is er nog een wandeling van 1 uur naar de waterval. Voor die laatste hebben we geen tijd meer, maar die korte wandeling doen we toch wel even door het prachtige regenwoud. Regelmatig hebben we een klein regenbuitje, maar gelukkig regent het niet heel hard en duren de buitjes maar 2 - 5 minuten, dus wandelen we gewoon verder (met de regenjas aan). Aan de lookout genieten we even van het uitzicht en daarna gaan we weer verder terug langs dezelfde weg tot aan het station. Daar kopen we wat lunch om op de trein op te eten en wachten we op de trein. Iets later horen we dat de trein 20 minuten vertraging heeft (we hadden dus misschien wel nog iets verder kunnen wandelen, alhoewel dat we ons dan hadden moeten haasten). Als de trein iets later aankomt, blijkt dat heel sjiek te zijn, met grote ramen voor veel licht, we krijgen koptelefoons met commentaar onderweg en er zijn stopcontacten bij de stoelen. Ook is er een café wagon, waar het eten toch goedkoper is dan we verwacht hadden. Op deze trein zitten we voor de volgende 5,5 uur op weg naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, in het zuiden van het Noord-eiland. Op de trein is er 1 wagon waar ze de ramen hebben uitgehaald, zodat je foto's kunt trekken zonder een vuil raam dat voor reflecties zorgt. Maar door de snelheid van de trein, is het toch een beetje koud buiten. Het uitzicht vanuit de trein is voornamelijk velden met schapen en koeien, maar de weg gaat ook over een aantal rivieren via viaducten met soms echt prachtige uitzichten. 's Avonds komen we aan in Wellington waar we wachten op onze shuttle. Als die er na een half uur nog niet is, bellen we het nummer dat op onze papieren staat, daar zeggen ze iets van een Combined Shuttle, maar die is een kwartier geleden vertrokken. Daarna gaan we naar de voorkant van het station waar een Combined Taxi ons aanspreekt. Blijkbaar had de shuttle het te druk en moet deze taxi ons naar het hotel brengen. 10 minuten later zijn we ingecheckt in ons hotel waarna we genieten van de faciliteiten: fitness, sauna en zwembad. Daarna nog wat rusten en slapen om uit te kijken naar morgen, want we hebben een tour van Wellington morgenvoormiddag.

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 3

In onze tour zijn er geen maaltijden inbegrepen, dus moeten we telkens zelf iets verzinnen (iets kopen of gaan eten). Deze ochtend beslissen we om te ontbijten in het hotel. Daarna gaan we terug naar onze kamer voor in te pakken en daarna checken we uit en voor de deur staat er al een busje te wachten, want voor vandaag hebben we een sightseeing tour van Wellington. Blijkbaar zijn we de enige voor deze tour en dus krijgen we privé uitleg. Het idee van de tour is eigenlijk om een overzicht te krijgen van Wellington en dan in de volgende dagen vanalles te gaan bezoeken. Wij vertrekken deze middag al weer verder, dus dat bezoeken zit er niet in, maar gelukkig krijgen we wel van onze gids tijd om af en toe eens uit te stappen om wat foto's te trekken. Iets later komen we aan bij een hele oude kerk die alleen maar gebruikt wordt voor gelegenheden, maar op het moment dat wij daar aankomen, is er juist een groep de klokken aan het luiden en daar kunnen we binnen ook naar kijken. Daarna lopen we nog even rond in de kerk om daarna weer op de bus te stappen. Blijkbaar hebben we vandaag echt wel geluk, want de kerk is vaak gesloten wegens een trouw en de klokkenluiders spelen hier ook niet elke dag. Daarna rijden we nog verderlangs de parlement gebouwen en krijgen we uitleg over de geschiedenis en evolutie van Wellington. De kustlijn was vroeger een aantal meters meer de stad in, maar door een grote aardbeving is heel de stad 2 meter omhoog getild. Blijkbaar zijn er alle dagen meerdere kleine bevingen die niet voelbaar zijn en elke paar dagen is er een zwaardere van 4 op de schaal van Richter, maar meestal maar heel kort. Ze zijn wel heel wat oude gebouwen recentelijk aan het verstevigen om te kunnen weerstaan aan de aardbevingen. Nadat we nog wat in de stad rondgereden hebben, gaan we naar de botanische tuinen, waar de rozentuin prachtig in bloei staat. Daar kunnen we eventjes genieten van het zonnetje dat ons vandaag gelukkig ook gezelschap houdt. Iets later rijden we langs de kust over een kronkelige weg naar een plaats met uitzicht op het Zuid-Eiland en daarna rijden we Mount Victoria op voor een panoramisch zich over Wellington en over de haven. Daarboven waait het wel nogal hard, maar doordat het zonnig is, hebben we wel een zicht gigantisch ver. Daarna rijden we terug het centrum in, waar onze tourgids ons afzet aan het station. Daar moeten we nog 1,5 uur wachten tot onze trein vertrekt, dus kopen we wat eten in de supermarkt dat we daar op een bankje opeten.
Om 14u stappen we dan op de bus voor een rit van 5 uur naar Napier. Daar aangekomen staat onze shuttle al te wachten om ons naar ons hotel te brengen. Na het inchecken komen we in onze prachtige kamer met privé badkamer. Dat is het voordeel van deze tour: we verblijven telkens in sjieke hotels met privé badkamer. Daarna genieten we van het verwarmde zwembad dat niet zo verwarmd is als we gehoopt hadden.. Na een korte duik, warmen we weer op met een warme douche en na het eten, kijken we nog even wat TV een daarna bed in.