Nieuw-Zeeland: Zuid-eiland: deel 1

14 december 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland: Zuid-eiland: dag 1

Gisteravond kwam ik om 22u aan in Christchurch en daarna ben ik met de shuttle bus naar het centrum gegaan. Aangekomen in mijn hostel had ik de code op mijn reserveringspapieren om de deur open te doen en binnen lag er een envelop met mijn naam op waar de sleutel in zat. Daarna ga ik naar mijn kamer waar ik met mijn klein lampje probeer uit te zoeken welk bed voor mij is. In de meeste bedden zie ik iemand liggen, maar 1 bed is gelukkig nog vrij. Ik heb gezorgd dat de dingen die ik nodig heb vanavond vanboven in mijn rugzak zitten zodat ik niet teveel moet uitpakken, dus iets later lig ik in mijn bed. Met de wekker om 7u30 en met het vooruitzicht op een 10-daagse tour, lukt het me jammer genoeg wel niet om te gaan slapen. Als mijn wekker af loopt ben ik dan ook nog steeds nogal moe, maarja, hopelijk kan ik vanavond iets beter slapen. Dus sta ik op, pak ik mijn rugzak terug in en met mijn spullen, de lakens en de sleutel ga ik terug naar de receptie. Die is nog niet open, maar ik gooi gewoon mijn sleutel in het mandje en de lakens bij de was. Daarna ga ik buiten op de stoep wachten op de shuttle die ik gisteravond al besteld heb. Gisteren op de luchthaven had ik ook gehoord dat er een openbare bus is die van de stad naar de luchthaven rijdt. Aangezien de receptie gisteravond al dicht was en deze morgen nog niet open, heb ik geen idee waar de haltes zijn en welke uren de bus rijdt. Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en gisteravond een shuttle besteld die mij deze morgen komt ophalen om naar de luchthaven te brengen.
De tour vertrekt vanop de luchthaven. De chauffeur van de shuttle vertelt mij dat door een zware aardbeving een aantal jaar geleden de hele binnenstad in puin lag en dat de bussen onmogelijk daar konden oppikken en dus vertrokken van aan de luchthaven. Ondertussen is alles terug opgebouwd, maar ze hebben hun vertrekpunt nooit veranderd. Met de shuttle ben ik nog een half uur te vroeg, dus heb ik nog tijd om te ontbijten op de luchthaven en met een warme tas thee sta ik buiten te wachten op de bus. Het is vandaag zwaarbewolkt met een constante fieselregen en een koud wind. Hopelijk klaar het verder nog wat op... Als de bus aankomt, blijkt dat de groep al een hele tour heeft gedaan door het Noord-eiland. Een aantal mensen stappen hier af omdat ze maar een deel van de tour doen en wij stappen met 3 op. We proberen namen te leren, wat voor de anderen wel makkelijker is, aangezien zij gewoon 3 nieuwe namen hebben en daarna zijn we op weg naar de bergen. Vandaag hebben we een lange rit in de bus, doordat we over de bergketen rijden die over de lengte van het Zuid-eiland loopt. We zijn maar met een kleine groep (13 mensen) in een klein busje en onze chauffeur en gids is zo vriendelijk om regelmatig te stoppen zodat we foto's kunnen trekken. Onze eerste stop is op Castle hill waar er heel wat grote rotsen liggen, daar wandelen we even tussendoor, voor we terug de bus opstappen om verder over de bergpas te klimmen. Het hoogste punt is 920 meter hoog en daar trekt het toch een beetje open, zodat we een uitzicht hebben over de bergen achter ons (met de toppen wel nog in de wolken) en het vervolg van de weg, waar er een soort tunnel gebouwd is, om te zorgen dat vallende rotsen niet op de weg vallen. Daarna rijden we aan de andere kant terug naar beneden en komen we terug in de vlakke velden. Daarna is het gewoon in 1 stuk verder naar een dorpje Hokitika waar we tijd krijgen om te lunchen. Eerst kijken we even binnen in een winkeltje waar ze een atelier hebben, waar ze groene jade-steen snijden tot juwelen. Daarna ga ik op een kleine wandeling door het dorpje waar ik iets later de toeristische informatie vind en daar vind ik een plannetje waar de supermarkt op aangeduid staat. Daar koop ik lunch en wat fruit voor de volgende dagen.
Als iedereen iets later terug op de bus is, vertrekken we verder naar onze eindbestemming voor vandaag: Franz Jozef. Daar krijgen we al onze uitleg voor de gletsjer wandeling van morgen en moeten we inchecken als we willen kajakken daarna. Daarna gaan we naar de hostel waar we onze kamer krijgen en nog een uurtje vrij hebben voor het avondeten. In de gemeenschappelijke ruimte zijn ze naar 1 van "The Hobbit" films aan het kijken, dus kijken we maar even mee. Daarna krijgen we in het restaurant avondeten en dessert (chocoladecake) en daarna is het Fluor party. Iedereen is gekleed in felle kleuren en er zijn glow-in-the-dark-stokjes. Na een 2e drankje stappen we met een aantal mensen op de dansvloer, waar we ons nog even wat uitleven. Iets later zijn we toch te moe (en de DJ valt toch ook een beetje tegen) en dus kruipen we maar bed in. Morgen een drukke dag.

Nieuw-Zeeland: Zuid-eiland: dag 2

Vandaag is het eerst uitslapen, daarna ontbijt en dan beginnen we met het avontuur van deze trip. Voor vandaag hebben we een wandeling op de gletsjer geboekt. We gaan eerst naar het kantoor in het centrum van het dorp waar we eerst een medische vragenlijst moeten invullen. Daarna krijgen we warme sokken, een waterdichte broek, dikke wandelschoenen, ijzeren haken die eronder passen, een waterdichte jas en een muts en handschoenen en een klein tasje om de ijzeren haken en al onze persoonlijke spullen in te steken. Daarna krijgen we nog een korte veiligheidsbriefing en daarna gaan we naar de overkant van de straat. Daar staat een helikopter ons op te wachten om ons naar de voet van de gletsjer te brengen. Het ijs aan de onderkant is niet stevig genoeg om naar daar te rijden en dan het eerste stuk te wandelen, dus worden we met de helikopter in een vlucht van een kleine 5 minuten, naar boven gebracht. Een keer op het ijs doen we onze ijzeren haken om en dan gaan we op stap. De gidsen maken met een pikhouweel en een schup trapjes en doorgangen en wij moeten gewoon zorgen dat we met een zware voet stappen, want dan gaan de haken tegoei het ijs in en staan we stevig. Iets later vertelt onze gids dat ze elke dag nieuwe trapjes moeten maken, doordat ze constant verdwijnen. Soms is er zelfs een touw langs de trappen omdat het te steil is. Iets later krijgen we de kans om een beetje avontuur te hebben en kunnen we door een ijsgrot. Speleologie, maar dan in ijs. Er hangt een touw door de grot waaraan we ons kunnen voort trekken en voor de rest is het gewoon op uw buik glijden zoals een pinguin. Op dat moment zijn we heel blij met onze waterdichte broek en jas, want het is nogal nat. Daarna gaan we verder langs kleine riviertjes van gesmolten gletsjer, wat blijkbaar drinkbaar is en echt wel lekker! Na de ijsgrot, dalen we weer langzaamaan af, en iets verder zien we ineens een brede spleet in het ijs. Na een aantal foto's getrokken te hebben, zegt onze gids van onze jassen terug aan te doen (met de felle zon, was het op een bepaald moment zelfs warm genoeg in T-shirt). En daarna gaat hij een aantal trapjes af en dan zitten we midden in de spleet. Het is soms nogal nipt, maar langs de andere kant is het wel geweldig. Het ijs langs beide kanten is wel constant een beetje aan het smelten en dus is het nogal nat en koud, maar langs de andere kant is het ook wel prachtig. Met de zon op het ijs, heeft het ook een prachtige blauwe kleur. Boven de spleet is er nog een stuk ijs verbonden en vandaar af regent het wel een beetje, maar daar zijn we gelukkig snel door. Als we allemaal uit de spleet zijn, gaan we weer verder naar het beginpunt, waar we na een wandeling van 3 uur terug de ijzeren haken van onze schoenen afdoen. Dan moeten we nog even wachten tot de helikopter ons weer oppikt, dus nemen we nog even een groepsfoto. Daarna krijgen we nog een korte scenic flight in het naar beneden gaan en daarna geven we al onze spullen terug in het kantoor.
Samen met nog een aantal andere mensen van onze groep had ik voor deze namiddag nog een kajak-tour geboekt, dus na nog snel iets gegeten te hebben, gaan we naar het kajak-kantoor 2 straten verder. Daar vullen we weer papieren in, dat we weten dat er risico's aan verbonden zijn en een persoon die ze mogen contacteren als er iets gebeurt met mij. Daarna stappen we in een camionette en rijden we naar het meer. Daar aangekomen steken wij onze spullen in een speciale zak die droog zal blijven tijdens het kajakken en gaan we nog een laatste keer naar de WC. Ondertussen zijn onze 2 begeleiders aan het wijzen naar het meer en de bomen en druk aan het discussiëren en als ze iets later naar ons toe komen, voelen we al aan dat er iets mis is. De wind is de laatste paar uren toegenomen en is nog altijd aan het toenemen en dus is het te gevaarlijk om te gaan kajakken als je niet genoeg ervaring hebt (wat wij allemaal niet hebben). Dus wordt de trip ge-annuleerd. Doordat het door onvoorziene omstandigheden is (en doordat wij morgen al vertrekken en de tocht dus niet kunnen verzetten), krijgen we gelukkig ons geld terug. Toen we deze morgen de gletsjer-wandeling gedaan hebben, hebben we een armbandje gekregen waarmee we gratis toegang hebben tot de hot-pools. Doordat onze kajak-trip niet doorgaat, hebben we dus meer tijd om te relaxen. Daar aangekomen blijkt dat er maar 1 van de 3 baden gevuld en in werking is en volgens de receptioniste is het ook redelijk druk. We willen sowieso gaan, dus dat maakt niet zoveel uit (en wat voor haar druk was, noemen wij gewoon). Na een kleine 2 uur in het water gelegen te hebben, gaan we douchen en terug naar de hostel om te eten. Op de gletsjer tour deze morgen was er 1 meisje extra bij dat niet op onze bus zit en als we ze later in de hotpools ook weer zien, blijven we een beetje aan de praat. Als wij in het restaurant van ons hostel gaan eten, vragen we haar ook gewoon mee en na wat gepraat te hebben, blijkt dat ze dezelfde richting uit gaat als ons. Dus na wat gegevens uitgewisseld te hebben, gaan we uit elkaar met de hoop om elkaar binnen een paar dagen terug te zien. Daarna gaan we nog even douchen weer bedje in. Het is misschien niet zo druk geweest als het zou geweest zijn als we hadden gekajakt, maar van hot pools wordt je ook wel moe ;-)

Nieuw-Zeeland: Zuid-eiland: dag 3

Deze morgen vertrekt de bus om 9 uur maar daarvoor hebben we eerst nog ontbijt. Niet alle maaltijden zijn inbegrepen in deze tour, maar het ontbijt voor deze 2 dagen wel. Wij zijn niet de enige tour die daar verblijven, dus is er nogal veel volk aan het ontbijt. Na het ontbijt pak ik mijn rugzak nog wat verder in en daarna ga ik naar de bus. Na een klein uurtje gereden te hebben, stoppen we bij Lake Matheson voor een wandeling rond het meer. Het is nog wat bewolkt boven de bergen, dus het uitzicht is beperkt, maar wij kunnen wel in de zon wandelen door de bossen en langs het meer. Genieten van de mooie natuur, de frisse lucht en het mooie zicht. Op een zonnige windstille dag, kun je de reflecties van de bergen in het meer zien, maar doordat de toppen in de wolken zaten en er ook wel een beetje wind was, hebben we alleen reflecties van bomen gezien. Na de waneling snuffelen we nog even rond in de souvenir winkel en daarna stappen we weer de bus op. De rit gaat over en langs bergen over een bochtige weg door en langs bossen. Op 1 van de bergen stopt onze gids om even te genieten van het prachtige uitzicht over de Tasmaanse Zee. De zon is er nu doorgekomen en met de blauwe lucht en de prachtige zee is het echt een prachtig zicht (alleen is het op foto niet zo mooi als het in het echt is). Daarna rijden we verder om iets later te stoppen aan een mooi kleine strand. Daar doe ik eerst even een korte wandeling langs een klein riviertje en daarna genieten we op het strand van de zon en verzamelen we een aantal mooie stenen en schelpen.
Daarna rijden we weer verder over een aantal bergen waar we 2 keer stoppen voor een prachtig uitzicht over de besneeuwde bergen. Om toch nog een beetje actief te zijn vandaag doen we ook 2 korte wandelingen. 1 naar een 28 meter hoge waterval (thunder creek falls) die uitkomt in de Haast-rivier. En de 2e wandeling gaat naar de blue pools. Vlak voor een kleine rivier in de Haast-rivier stroomt, zijn er 2 pools gevormd tussen de rotsen. Doordat het water van boven in de bergen komt, heeft het een prachtige blauwe kleur. Nadat er nog een aantal mensen hun voeten in het water gestoken hebben, stappen we terug op de bus om naar onze verblijfplaats voor vannacht te rijden in Makarora. Na het inchecken hebben we nog een uurtje vrije tijd en na wat rond te wandelen op het terrein van de hostel en in de winkel, ontdekken we een pooltafel die we gratis mogen gebruiken (doordat we op deze tour zitten, krijgen we veel kortingen en voor de pooltafel moeten we blijkbaar zelfs niks betalen). Iets later is het etenstijd en krijgen we het eten dat we eerder op de dag besteld hebben. Daarna blijven we nog een beetje praten met de groep buiten in het zonnetje om daarna te genieten van de zonsondergang boven de bergen. Daarna koelt het snel af en dus gaan we naar onze kamers. Na nog wat gepraat te hebben, gaan we iets later slapen. Een hele dag op de bus zitten is vermoeiend.

Nieuw-Zeeland: Zuid-eiland: dag 4

Vandaag pakken we weer al onze spullen in om verder te reizen. Na een korte rit stoppen we even om een foto te trekken van het Wanaka-meer, 1 van de grootste meren van Nieuw-Zeeland. Met een grote bergketen op de achtergrond is het echt wel een prachtig zicht. Jammer genoeg is een foto toch niet helemaal hetzelde als wat je ziet met je eigen ogen, maar het geeft wel een impressie van de prachtige natuur. Daarna rijden we verder langs Hawea-meer, een ander, iets kleiner meer, maar dat ligt ook weer prachtig tussen de bergen. Met het heldere weer en de prachtige zon is het een prachtig zicht. Daarna hebben we 2 keuzes: rondlopen in puzzleworld waar er allerlei optische illusies zijn en een levensgroot doolhof ofwel een wandeling op een berg. Er is geen tijd om ze allebei te doen, dus kies ik samen met 2 andere Belgen en een Hollands meisje om puzzleworld te doen, wandelen kunnen we een andere keer nog. Na een uurtje genoten te hebben van vreemde en soms enge illusies en een aantal kamers die 15° omhoog gekanteld staan (mijn maag draaide er van om, echt een vies gevoel) gaan we in het doolhof. Dat doen we 2 aan 2, maar na 45 minuten zijn het Hollandse meisje, Tamarah, en ik het echt beu om elke weg 3 keer te doen en nog altijd de uitgang niet te vinden. Iets later komen we de 2 Belgen tegen en zij stellen voor om samen te gaan (zij hebben wel ongeveer een idee van hoe het ineen zit). Nog een klein half uur later staan we dan bij de uitgang. Daar kunnen we in het café nog wat kleine puzzels proberen bij een drankje en iets later komt de bus ons weer oppikken. Dan krijgen we een klein uurtje in het dorpje Wanaka waar we genieten van een lunch met een prachtig zicht op het Wanaka-meer. Na nog wat kleine musjes hand-gevoerd te hebben met wat kruimels (en de jaloerse blikken van de meeuwen genegeerd te hebben) stappen we terug in de bus verder naar onze stop voor vanavond in Queenstown.
Onderweg stoppen we eerst nog voor een uitzicht over de bergen en Queenstown in de verte. Daarna hebben we nog een laatste tussenstop op een brug waar de eerste bungy jump ooit gedaan is. Daar krijgen we eerst een video te zien over de geschiedenis van bungy jumpen. En daarna mogen we springen, als we willen. Er is 1 iemand in onze groep die zot genoeg is om dat ook echt te doen, dus wij kijken gewoon toe terwijl zij van 40 meter hoogte springt. Daarna rijden we verder naar Queenstown: de avonturenstad van Nieuw-Zeeland. Daar stappen we met heel de groep binnen bij een travel agent waar de 3 medewerkers ons gaan helpen om de volgende 2 dagen vol te plannen. Wij kiezen wat we willen doen en zij proberen het in te plannen naargelang er beschikbaarheid is. Bij de opties is er: skydiven, paragliden, canyoning, bungy jumpen, canyon swing, ... En ook de minder gevaarlijke opties zoals paardrijden, rotsklimmen, mountainbiken of met de kabelbaan naar de top van de berg. Nadat alles ingepland is, gaan we naar ons hostel waar we na het inchecken met de groep samen vertrekken om te gaan eten. Niet alle maaltijden zijn inbegrepen in deze tour, maar we beslissen gewoon om samen te gaan eten. Blijkbaar is er een heel goed restaurant met take-away burgers. Daar schuiven we bij in de rij, want we zijn niet de enige die zin hebben in burgers. Na de bestelling moeten we 20 minuten wachten tot het klaar is, dus gaan we naar de supermarkt iets verder om drinken te kopen (veel goedkoper dan in het restaurant zelf) en als we iets later allemaal onze bestelling hebben, gaan we naar het strand om het daar op te eten. Na het eten genieten we nog van de zalige zon en daarna gaan we weer de stad in. Toen onze gids ons daarstraks afzette, hebben we met haar afgesproken in een bar om samen iets te gaan drinken. Wij zijn wel een beetje een saaie groep, want na 1 drankje gaan we al terug naar de hostel. Daar ontdekken we een hot tub waar we met een aantal toch nog even in springen. In het warme water onder de sterren genieten we nog van de laatste momenten van de dag en daarna kruipen we bed in. Klaar voor het avontuur van morgen.