Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: deel 2

3 december 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 4

Deze morgen is er voor ons een wijnproeverij tour geboekt. 's Ochtends worden we aan ons hotel opgepikt met een busje, maar blijkbaar zijn we de enige 2 personen deze morgen en dus krijgen we een privé tour. Terwijl we door de stad rijden, krijgen we wat uitleg over de stad waar we vannacht verbleven hebben (Napier). Na een grote aardbeving jaren geleden, hebben ze alle gebouwen opnieuw opgebouwd in Art Deco stijl. Nu is Napier blijkbaar zelfs 1 van de enige steden met nog zoveel Art Deco gebouwen. De hele streek heeft verschillende wijngaarden met allemaal hun eigen druiven en stijl, maar vooral gekend om zijn rode wijnen (waar ik niet zo'n fan van ben). Deze voormiddag gaan we 3 wijngaarden bezoeken waar we wat wijnen mogen proeven. Zoals altijd zijn er een aantal heel lekkere bij en een aantal die ik iets minder lekker vind. Het zijn altijd kleine bedrijven die jammer genoeg niet naar Europa uitvoeren en bij gebrek aan plaats koop ik dus ook weer geen wijn. De voormidag sluiten we af in een iets groter bedrijf op de flank van een berg met een prachtig uitzicht. Er is ook een restaurant, waar we onze lunch krijgen en in de tuin is er plaats om een trouw te houden. Vandaag is het een beetje wisselvallig met nogal veel wind, maar ik kan me wel inbeelden dat het op een mooie dag prachtig is en zeker met het uitzicht over de vallei. Als lunch krijgen we een grote schotel met streekproducten: kip, hesp, gerookte zalm, gepaneerde vis en dan nog wat groenten en fruit en geroosterd brood.
Na onze luch, worden we terug gebracht naar Napier en zet onze chauffeur ons af aan het busstation. Daar stappen we 15 minuten later op weer een intercity bus. Deze keer hebben we een rit van bijna 4 uur naar Rotorua. Daar aangekomen staat er weer een shuttle te wachten om ons naar het hotel te brengen. Na het inchecken gaan we Rotorua een beetje verkennen op een wandeling. Terwijl we in de bus zaten, is het weer veranderd van de zon deze voormiddag naar dikke wolken met regen. We vertrekken dus met de regenjassen in de rugzak en die hebben we iets later ook nodig. We kunnen wel genieten van het meer en het park errond in de zon, maar later op weg naar de winkel, begint het toch te regenen. In deze tour is er geen eten inbegrepen, dus kopen we een aantal croissants, melk en broodjes en hesp voor ontbijt en lunch morgen. Daarna lopen we nog wat verder door de straten van Rotorua en in de pizza hut genieten we van een dikke pizza als avondeten. Daarna gaan we terug naar het hotel waar we op tijd bedje in kruipen, want morgen worden we om 7u30 opgepikt voor een tour.

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 5

Vandaag hebben we voor de eerste keer op onze tour een drukke dag. Deze voormiddag hebben we een guided tour in de omgeving van Rotorua. Eerst gaan we naar Te puia, een geothermische vallei. Rotorua en omgeving ligt in de krater van een vulkaan. En hier zijn er een aantal grote geisers en modderpoelen die we kunnen bekijken vanop paadjes en bruggen. De Maori (de aboriginals van Nieuw-Zeeland) leefden hier vroeger en maakten gebruik van de voordelen van de geisers om onder andere te koken en te baden. Nu zijn er afstammelingen van de Maori die de rondleiding geven en uitleg geven over hoe ze daar vroeger leefden. Het fort van waar ze zich verdedigden tegen andere stammen, lag midden tussen de geisers en modderpoelen wat voor een eerste verdediging zorgde. Iets verder van de geisers hebben ze ook een aantal huizen gebouwd om te tonen hoe ze vroeger leefden. Binnen in sommige huizen wordt ook een demonstratie gegeven van hoe ze houtsnijwerk maken en kledij weven. Als we iets later allemaal weer op de bus zitten, gaan we op weg naar de Agrodome sheep show. Binnen in een grote zaal met podium, brengen ze verschillende schaaprassen ten toon. Dat gaan van schapen met hoorns, dikke vacht tot zelfscherende schapen waar je de wol gewoon zo van kan aftrekken. Daarna toont hij hoe je een schaap kan scheren en een koe moet melken. Daarna roept hij een aantal kinderen op het podium die de lammetjes mogen voeden met een fles melk. Daarna volgt er een demonstratie van de herdershonden, maar wel met 3 eenden, aangezien het podium te klein is om schapen te laten rond lopen. Na de show kunnen we buiten gaan kijken naar de herdershonden die echte schapen bijeen drijven. Na de show morgen we ook nog even bij de lammetjes en biggetjes. En we mogen ook de schapenrassen van dichterbij bekijken als we willen of de herdershonden aaien.
Onze laatste stop van de tour is in rainbow springs natuurpark. Daar hebben we een geleide wandeling door het park, met uitleg over de bomen, varens, vogels en regenboogforel. De volwassen forellen kunnen via een klein riviertje naar het meer in Rotorua en terug wanneer ze willen. In de kleine meertjes in het park hier komen ze hun eieren leggen, maar omdat de overlevingskans van de kleintjes zo klein is, worden ze eruit gevist en in een aparte vijver groot gebracht. Doorheen het park zijn verschillende vogelkooien met netten waar we vrij mogen doorlopen (mits een sluis-systeem). En iets verder kunnen we in het kiwihuis, waar we de kiwi kunnen zien rondlopen. In Te puia deze morgen hadden ze ook een kiwihuis, maar daar waren ze aan het slapen en konden we het alleen maar via een camera zien. Hier zijn er ook 2 aan het slapen, maar 1 grotere kiwi hebben we wel zien rond lopen. Doordat het nachtdieren zijn, mochten we wel geen foto's nemen...
Als we daarna terug rijden naar Rotorua, worden we afgezet op een plaats naar keuze. Aangezien we deze namiddag vrij zijn, gaan we genieten van datgene waarvoor Rotorua bekend is: de hot pools. In het centrum van de stad is er de Polynesian spa waar we kunnen genieten van allerlei verschillende hot pools met temperaturen tussen 38°C en 42°C. Het water in de baden is opgewarmd door de warmte die ze uit het grondwater halen en er zitten ook verschillende mineralen in, die goed voor de huid en voor allerlei kwaaltjes zouden zijn. Vanuit de meeste baden hebben we een prachtig uitzicht over het meer en de bergen erachter. En ook het weer is prachtig (wat er voor gezorgd heeft dat we allebei een beetje verbrand zijn). Na een namiddag zalig relaxen, gaan we terug naar ons hotel via een wandelpad langs het meer met nog een aantal natuurlijke warm water bronnen en geisers en vooral veel vogels.
Na een douche genomen te hebben, maken we ons klaar voor onze avond. Toen we deze tour boekten, hebben we voor vanavond een culturele avond geboekt om meer te leren over de Maori cultuur. We worden opgepikt door een busje waar de chauffeur ons onderweg uitleg geeft over deze avond (vooral hoe we ons moeten gedragen om de mensen niet te beledigen) en ons een aantal Maori woorden leert. Als we aankomen aan het Maori dorp, worden we verwelkomd met ceremonies. Onze buschauffeur heeft een leider aangeduidt en die gaat ons deze avond leiden (de hele groep moet achter hem blijven). Daarna leren we in kleine groepjes meer over hun cultuur, waar we interactief mogen deelnemen met hun gezangen, dansen (de haka) en spelen. Als we alle stops gedaan hebben, krijgen we te zien hoe ze het eten traditioneel klaar maken (in een aardoven), waarna we verwelkomd worden in hun huis. Daar geven ze een optreden van traditionele zang en dans (en ook een paar meer hedendaagse liedjes). Uiteindelijk worden we nog naar een ander gebouw geleidt, waar we ons avondeten krijgen. Heel de avond is heel gezellig en interactief en als we na het eten op weg zijn naar het hotel, begint de buschauffeur liedjes te zingen in de bus. De hele avond was heel interessant en fijn. Maar daarna kruipen we bed in. Morgen is al de laatste dag van de tour en we worden weer vroeg opgepikt.

Nieuw-Zeeland: Noord-eiland: dag 6

Deze morgen moeten we voor de laatste keer onze valies weer inpakken en na het uitchecken wachten we op de bus die ons uiteindelijk 20 minuten te laat om 7u50 oppikt. Dan gaan we op weg naar de Waitomo grotten met onderweg live commentaar van onze chauffeur over de omgeving. Door de live commentaar lijkt de rit minder lang en als we bij de grotten aankomen, mogen we bijna dadelijk binnen, na een introductie van een gids. Uit respect voor de grotten en door de vele glimwormen is het niet toegestaan om foto's te nemen. Dus proberen we zoveel mogelijk van de pracht op te slaan in onze herinneringen. Eerst lopen we door de lagere grotten om iets later uit te komen in een hoge grot die wordt gebruikt voor concerten en bruiloften. In een kleine grot daar vlak langs kunnen we al een aantal glimwormen bewonderen als onze gids het licht uit doet. Maar als we iets later de trappen afdalen naar een ondergrondse rivier dan worden we allemaal stil van de pracht. Er is nog amper licht, maar het plafond is bedekt met grote groepen glimwormen waardoor we in de boot kunnen stappen die ons terug naar buiten zal brengen. De rivier gaat door grotten met prachtige formaties en gigantisch veel glimwormen om uiteindelijk buiten de grot te gaan. Deze ingang hebben de Maori mensen eerst ontdekt jaren geleden. Daar stappen we weer uit de boot en gaan we naar het restaurant om te lunchen. We zitten nogal met een strak schema, dus als mijn eten er eindelijk is, heb ik maar 5 minuten meer voor de bus vertrekt. Dus vraag ik voor een doos om de restjes in te doen en eet ik de rest op de bus op. In de bus krijgen we een DVD te zien over Nieuw-Zeeland met alle interessante plaatsen, maar met een volle maag in een rijdende bus, heb ik toch niet alles gezien... Na nog een korte stop rijden we daarna verder terug naar Auckland waar we na een korte wandeling weer in ons hostel aankomen. Daar pikken we de rest van onze bagage op. De rest van de namiddag houden we ons bezig met de was te doen. Tim vliegt binnen 2 dagen terug naar huis, maar ik blijf nog wel een extra 2 weken en ben weer bijna door mijn ondergoed heen. Daarna verzamelen we een aantal foldertjes van Auckland om te zien wat we morgen nog gaan doen. En om onze luxe tour af te sluiten gaan we nog eens uit eten.

1. Lotte:
    9 december 2014
    ga je nog het zuid eiland doen?
  2. Machteld:
    9 december 2014
    Jep, vanavond stap ik op een vlucht naar Christchurch en daar heb ik een 10-daagse tour van het zuid eiland geboekt. Jammer genoeg heb ik geen tijd genoeg om het zelf te plannen en te doen, dus een tour was handiger.
  3. Lotte:
    12 december 2014
    geboekt met Kiwi express?
  4. Machteld:
    14 december 2014
    Nee, ik ben op stap met Stray Journeys, aanrader van travel agent en het valt echt goed mee. Kleine groep, veel opties.
  5. Lotte:
    18 december 2014
    ah gelukkig :)

Kiwi express is voor de redelijk jeugdige backpackers => veel drinken en feesten tijdens de stops :)
  6. Machteld:
    20 december 2014
    We zijn die bus inderdaad een aantal keer tegen gekomen in de hostels. Wij hebben ons ook geamuseerd maar met mate ;-)