Mission Beach

3 oktober 2014 - Mission Beach, Australië

Dag 1: aankomst en 2 uitstapjes
De rest van mijn reis zal ik voornamelijk met de Greyhound bus doen. Ik heb een ticket van Cairns tot Melbourne, geldig voor 90 dagen, en dan kun je afstappen waar je wilt. Dus ben ik deze morgen om 7u vertrokken om dan om 7u45 op de bus te stappen met om 10u aankomst op mijn volgende halte: Mission Beach. Een dorpje verdeeld in 3 delen: North Mission beach, South mission beach met Wongaling beach ertussenin (waar ik zit). Veel meer dan een strand is er niet te beleven, dus na een kort bezoek aan de supermarkt voor wat eten, begin ik al direct met uitstappen te plannen.
Doordat ik deze morgen de vroege bus genomen heb, kan ik dadelijk aan mijn eerste dag in Mission beach beginnen. Vanuit de hostel vertrekt er elke dag een busje om 11u15 met stops in het centrum van North Mission beach of aan de start van een wandeling in het regenwoud. Na een paar dagen duiken, heb ik genoeg zee gezien, dus ga ik voor de wandeling. Het regenwoud is elke keer weer anders, maar altijd wel mooi. Het busje komt om 14u15 terug om mij op te pikken, maar na 1,5 uur stappen ben ik al terug aan de parking. Dus heb ik nog 1,5 uur rond gelopen op het rots-strand aan de overkant van de straat. Terug in de hostel heb ik dadelijk mijn activiteiten voor de volgende dagen geboekt. Om 16u15 vertrekt er nog een ander busje, waar ik dan maar mee op gesprongen ben, dat gaat rond rijden in South Mission beach om cassowarys en wallabies te zien. Een cassowary is een grote vogel die niet kan vliegen die enkel in Australie en Nieuw Guinea te vinden is en bijna uitgestorven is. Ze zijn nogal schuw en we hebben er dan ook geen gezien, wallabies liepen er wel rond en gewoon in de tuin van mensen. Echt wel leuk ;-) Deze avond is er een muziek quiz georganiseerd in de hostel. Vooral vragen van de jaren 90, maar als je moe bent, lukt het niet echt om na te denken... Dan maar bedje in en proberen te slapen.

Dag 2: uitstap naar een chocoladefabriek
Vanuit de fabriek doen ze geen pickups in de hostels (en het is 15 minuten rijden van hier). Gelukkig is er iemand van de hostel die mij wou brengen en bij het boeken van de tour hebben ze gevraagd of iemand mij kon terug brengen. De tour was interessant met de volledige uitleg van zaadje tot cacao plant, van cacao boon tot chocolade, met mogelijkheid tot proeven van de verschillende stappen. Jammer dat ze voorlopig alleen zwarte chocolade maken, die lust ik niet zo graag... Daarna heeft een koppel dat ook de tour volgde mij terug gebracht en deze namiddag heb ik een fietstochtje gepland.
Aangezien in Wongaling beach niks te beleven is, ga ik eens een kijkje nemen in North Mission Beach. Australië is fietsers gelukkig gewend en dus loopt er een fietspad langs de baan, met soms een heel stuk weg van de baan tussen het groen. Eens aangekomen in North Mission Beach loopt er een pad tussen het strand en de laatste rij huizen, kronkelend door nog meer groen. Door al de bomen is er gelukkig wat schaduw, want fietsen bij 28°C is soms echt warm... Vlak buiten North Mission Beach is er een baai waar boten kunnen aanleggen en waar heel wat vissers zitten. Enkele dagen geleden hadden ze nog schildpadden gezien, maar vandaag waren er geen te zien... Een korte wandeling leidt vlakbij het strand door wat mangroves en daarna na een biertje in het café, ga ik terug naar Wongaling beach, want daar moet ik voor 18u (zonsondergang) terug zijn. Daarna eten en dan ben ik weer zo doodop dat ik gewoon nog ga douchen en slapen...

Dag 3: Dunk Island
Een tropisch eiland vlak voor de kust (20 minuten met de ferry), wordt door veel mensen per ongeluk (of expres) dRunk island genoemd. Maar veel is er niet te beleven. Er zijn 2 wandelingen: 1 naar de top van Mount Kootaloo en 1 die rond het eiland gaat. De beklimming van de heuvel is al meer dan genoeg uitputting, maar het uitzicht is wel prachtig. Daarna terug naar beneden gaat wel heel vlot. Lunchen doe ik op het terras van de sunset bar met uitzicht op de baai (een wrap met gerookte zalm). En daarna via een korte wandeling naar Muggy muggy beach, waar je vanaf het strand boven koraal kunt zwemmen. Een aantal koralen zijn vanaf het rif weggespoeld, maar zijn op de rotsen voor de kust terug beginnen groeien. De zichtbaarheid valt tegen en doordat het zandgrond is, ziet alles er bruin uit, maar het water is warm, dus het is wel fijn om een beetje rond te dobberen. Daarna opdrogen op het strand en na een ijsje in de bar neem ik de ferry terug naar het vasteland.
Vanuit de jeugdherberg vertrekt er vandaag weer een Cassowary en wallaby spotting tour, dus ik ben nog maar eens mee gegaan, maar vandaag hadden we minder geluk. We hebben maar 3 wallaby's gezien en weer geen cassowary. Ik ben toch blij dat ik op de vorige tour ben mee geweest want toen hebben we een 20 tal wallabies gezien.
Vanavond eten, inpakken en nog wat googelen, want morgen vertrekt de bus om 10u naar de volgende halte: Townsville (terug naar de stad).