Rockhampton en Bundaberg

16 oktober 2014 - Rockhampton, Australië

Rockhampton
Na de kleine dorpjes zit ik vandaag weer in de grote stad. Het is al donker als de bus aankomt in Rockhampton, maar je merkt het dadelijk aan de grote straten en winkels. Aan de bushalte staat er een klein busje van de jeugdherberg te wachten om mij op te pikken. Samen met nog een andere gast brengt het ons naar de hostel. Daar even inchecken en krijgen we onze sleutel. Doordat het donker is, kan ik niet echt zien hoe alles eruit ziet, maar het lijkt wel heel open met veel groen. Het enige nadeel is dat ik een binnenplaats over moet om van mijn kamer naar het WC te gaan. Daarna nog even de keuken bekijken en avond eten maken en daarna kruip ik mijn bedje in. Die 2 nachten op de boot heb ik niet echt goed geslapen dus ik heb nog wel wat slaap in te halen.
Ik heb maar 2 nachten geboekt hier in Rockhampton, dus heb ik alleen deze dag om iets te doen. Veel is er niet echt te zien, maar 20 km buiten de stad is er een grottencomplex dat mij wel interesseert. Er is iemand die gasten daar naartoe brengt vanuit de hostel, maar er moeten minstens 2 personen zijn, anders is het niet de moeite om de rit te doen. Ik ben de enige die dat wil doen, maar gelukkig wil de chauffeur mij toch brengen (mits een extra toeslag te betalen). Dat busje vertrekt pas op de middag, dus heb ik deze ochtend een beetje uitgeslapen en de voormiddag rustig doorgebracht. Om 12u15 stopt er een rode auto op de parkeerplaats van de hostel met een luidruchtige dame die na een babbel met de eigenaar van de hostel naar mij toe komt en dan vertrekken we samen. Ze is blijkbaar afkomstig van Nieuw-Zeeland, had daar een hostel, maar is jaren geleden verhuisd naar Australië en haar job is nu om backpackers rond te rijden naar de caves en andere attracties (met een hele babbel in de auto). Aan de caves aangekomen, begint het probleem weer van voor af aan: ze doen alleen tours voor minstens 2 personen, dus ofwel moet ik wachten tot er meer mensen komen, ofwel krijg ik een snelle korte tour. Gelukkig komen er 5 minuten later 2 jonge gasten en dus krijg ik wel een volledige tour. Doordat we met een kleine groep zijn (3 mensen) gaan we ook in de kleinere grotten, waar ze normaal niet in gaan met grote groepen. Dit grottencomplex is een droge grot, dus er zijn niet zoveel stalagtieten en -mieten, want er is alleen een beetje water dat in de grot insijpelt tijdens de wet season. Maar het is wel prachtig met de vele gangen en kleine en grote grotten. In totaal zijn er een 30 tal, maar wij hebben er een 10 tal bezocht. De grootste "Cathedral Cave" kan je afhuren voor een trouw. De akoestiek is er geweldig en met wat kleine aanpassingen hebben ze het echt omgetoverd tot een kleine kathedraal. Met een trouw leggen ze nog een rood tapijt en heel veel thee lichtjes wat het echt wel een sprookjes achtig uitzicht geeft denk ik.
Van mijn kamergenoten hoorde ik deze morgen dat de chauffeur je na de grotten kan afzetten aan de zoo en botanische tuinen aan de andere kant van de stad en daarna een bus terug nemen naar de hostel. Ik heb deze hostel toch een beetje verkeerd gekozen, want het ligt nogal ver van de stadskern... Maar de Zoo is wel gezellig (en gratis), dus daar breng ik de rest van de namiddag nog door. Daarna de bus op die mij dan af zet op de grote baan. Eerst herken ik het niet, maar gelukkig had hij wel gelijk en is mijn hostel in een klein zijstraatje iets verderop. Vanavond eten, inpakken en op tijd slapen want morgen stap ik om 6u45 op de bus naar Bundaberg.

Bundaberg
Dit is de eerste keer in mijn reis dat ik ergens naartoe ga zonder dat ik accomodatie vastgelegd heb. Mijn busrit is geboekt naar Bundaberg en morgen van Bundaberg naar Hervey Bay, maar mijn nacht in Bundaberg is niet bevestigd. Ik heb een mail gestuurd naar een hostel in de buurt van de bushalte, maar daar heb ik nooit antwoord opgekregen. Ook mijn telefoontje met bericht op de voicemail is nooit beantwoord... Het wordt dus nog een beetje spannend afwachten of ik vannacht een bed heb of niet. Als de bus aan komt, ga ik dus onmiddelijk op zoek naar accomodatie. Aan de overkant van de straat is er een backpackers hostel, maar de receptie is alleen open van 9 tot 10 uur en van 15u tot 17u. Ik wil vandaag inchecken en daarna op bezoek bij de rum distillery, maar doordat ik om 11u30 van de bus stapte, kan ik dus niet inchecken of mijn spullen weg zetten. Dus ga ik verder op zoek naar een ander hostel. De volgende hostel die ik tegen kom, is degene die ik op voorhand had willen boeken, maar daar opent de receptie ook pas om 15u. Zowel op de vaste lijn als op de GSM nummers die op de deur hangen krijg ik geen antwoord, dus ga ik weer verder op zoek naar een andere plaats. Aan de overkant hangt een bord central hotel, maar zij hebben geen bed meer vrij. Het volgende bord met "accomodation" blijkt geen accomodatie meer te doen. Daarna zet ik mij even neer om een adres te zoeken in de lonely planet guide, maar al de hostels en motels die daar in staan zijn nogal ver weg, dus probeer ik eerst verder de hoofdstraat, wat ze mij in het hotel aangeraden hadden. Hostel: volzet, hotel: volzet, nog een hostel: volzet, ... Juist als ik radeloos begin te worden zie ik een bord met "Matilda Motel". Een negatief antwoord verwachten stap ik binnen in de receptie, niet de moeite nemend om mijn rugzak af te zetten, maar op de vraag of ik een kamer kan krijgen voor 1 persoon voor 1 nacht is het antwoord "natuurlijk". Blij verrast gooi ik mijn bagage af om mijn gegevens in te vullen. Na een uur rond gezocht te hebben voor een bed, maakt de prijs mij niet meer uit. En er is gratis Wifi dus wat kan een mens zich nog meer wensen? (Behalve snellere wifi ;-))
Nadat ik mijn bagage afgezet heb, ga ik op weg gewapend met een kaart van de stad voor een wandeling van een 2-tal kilometer. Onderweg een broodje uithalen voor lunch en daarna verder op stap naar de Bundaberg Rum Distillery. Daar ben ik nog 15 minuten te vroeg voor de tour doorheen de fabriek, die ik nog even kan spenderen in het museum. In de fabriek zelf zijn er geen camera's toegelaten (of iets anders met batterijen, blijkbaar zijn de gassen die tijdens het proces ontstaan nogal ontvlambaar en alles met een batterij kan falen en een vonk veroorzaken). Maar het is wel interessant om alle stappen te zien en te mogen ruiken of proeven en aan het einde van de tour krijgen we ook 2 gratis proevertjes. De rum wordt gerijpt op vaten waar daarvoor whisky, porto, wijn, ... ingezeten heeft, wat ervoor zorgt dat ze verschillende smaken hebben van rum. Wat het ook wel moeilijk maakt om te kiezen welke ik wil proeven, want ik heb maar 2 proevers en er zijn 7 verschillende soorten rum. Ik heb gekozen voor de blended (combinatie van rum gerijpt op porto en sherry vaten) en de likeur rum (combinatie van chocolade, koffie, vanille, nog iets dat ik niet meer weet en rum). Die laatste was zoooooo lekker, maar ik heb echt geen plaats (en ik heb al teveel gewicht) om een fles te kopen.
Na de rumfabriek, ga ik nog even een kijkje nemen in een kleinere fabriek iets verderop waar ze houten vaten maken. Daar is er een video met uitleg hoe ze vaten maken, kun je zelf proberen om een vat ineen te steken of de deksel in een klaargemaakt vat proberen te wringen. Daarnaast is er ook nog een kleine winkel waar je alles kan kopen dat ze maken: kleine vaatjes van 1 tot 5 liter, maar ook allerlei houtsculpturen.
Dan heb ik een wandeling terug langs een water reservoir en terug de stad in, langs de cinema, waar ik toch even uit interesse kijk welke films ze spelen. Toevallig start er 15 minuten later een voorstelling met de film Boyhood, voor nog geen 5 dollar. Doordat ik nog geen plannen heb voor deze namiddag/avond, kies ik om naar de film te gaan. Ik had er al veel over gehoord, dus ik wou hem wel eens zien. Het was een lange film (meer dan 2 uur), maar wel fijn om te zien hoe het leven van een kind wordt vastgelegd, met dezelfde acteurs gedurende 12 jaar. Daarna eten en slapen en morgen stap ik weer de bus op naar Hervey Bay: the whale watching capital, op zoek naar Bultrugwalvissen die naar het Noorden trekken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl