Airlie beach - Whitsunday eilanden

14 oktober 2014 - Airlie Beach, Australië

Af en toe moet een mens een zot doen en gewoon een impulsieve beslissing nemen. Deze morgen na mijn ontbijt ging ik naar de receptie om eens te vragen wat de verschillende opties zijn voor een tocht naar de Whitsunday eilanden. In eerste instantie wou ik gewoon een dagtocht doen, gewoon eens kijken naar de eilanden, het prachtige witte strand en wat snorkelen of duiken, maar op aanraden van veel mensen heb ik toch eens even gekeken naar wat de opties zijn wat betreft de zeiltochten, waarvoor deze plaats bekend is. En er is een tocht beschikbaar op een zeilboot, met ruimte om te snorkelen en te duiken en ook een stop op whitehaven beach voor een wandeling op het eiland of gewoon liggen op het strand, heel gevarieerd dus en dan kan ik toch eens van het zeilen proeven. De boot voor morgen is volgeboekt, maar de boot van vandaag is nog 1 plaats vrij. Dus doen we maar eens impulsief en boeken we die tocht. Ik heb nog een uur om mijn spullen in te pakken voor de trip en mijn bagage in te pakken en in de luggage room te zetten. Nog even langs het bureau die de tour organiseert voor wat papieren in te vullen en dan naar de haven, even kennis maken met de crew en dan de boot op.
De zee is een beetje ruw, maar gelukkig niet te erg zodat we kunnen genieten van de zon, het zicht op de eilanden en het prachtige blauwe water. In de namiddag komen we aan in een baai waar we de namiddag zullen doorbrengen met snorkelen en duiken. Er is maar 1 duikinstructeur en die heeft eerst 2 groepen van introductie duikers, dus ga ik eerst wat snorkelen. Vlakbij het strand is er heel wat koraal te zien met heel veel vissen. Ze noemen het ook de "fish bowl" en dat is niet gelogen. Van het moment dat je van de boot in het water komt ben je omsingeld met allerlei vissen die echt vlakbij komen om te kijken wie je bent. Meer naar de kust toe was er een hele school van grote parrotfish (prachtige blauwe vissen met een papegaai-achtige bek) die koraal aan het eten waren. Door hun harde bek op het harde koraal kun je het crunchen echt horen wat wel een grappig geluid is. Na de 2 groepen neemt de instructeur mij en nog een andere duiker mee op een duik tussen het koraal. De zichtbaarheid valt nogal tegen, maar onze gids heeft echt oog voor mooie kleine dingen.
Hij weet waar de clown visjes zitten en kort daarna toont hij ons 2 kleurrijke Nudibranches (een soort slak (1 tot 3 cm groot), maar met de prachtigste vormen en kleuren). Het was de eerste keer dat ik deze zag, want ze zijn niet zo groot en dus soms moeilijk te vinden. Gelukkig heeft de duikgids een goed oog om deze te vinden. Daarna maakt hij nog een flatworm wakker (een Spanish Dancer vertelt hij later aan de oppervlakte), ook de eerste keer dat ik die zag. Een flatworm is eigenlijk gewoon echt een platte worm die door de zee zwemt. Daarna terug naar de boot, genieten van de prachtige zonsondergang (die boven de zee nog veel mooier is dan aan land) en daarna eten en slapen.
Gisteravond zijn we al verplaatst naar een andere baai waar we vandaag de eerste snorkel en duik doen. Na een schildpad aan de oppervlakte gezien te hebben, ga ik met veel hoop duiken, maar de schildpad is ondertussen al naar ergens anders gezwommen. Gelukkig zijn er nog wel heel wat vissen om naar te kijken tijdens het duiken. Daarna verplaatst de boot weer naar een andere baai. Rond de eilanden is de zichtbaarheid altijd nogal slecht (5 tot 8m) en het koraal is niet zo mooi als ik het al op andere duiksites gezien heb. Voor de rest zwemmen er overal heel veel vissen rond en is er prachtig zacht koraal te zien met soms de meest geweldige kleuren. Doordat het koraal nogal kort bij het eiland zit, is het niet zo diep en komt de zon nog genoeg door om de kleuren echt te tonen. Er zitten niet zoveel duikers aan boord en dus was het voor deze duik alleen ik met de duikgids. Hierdoor is het veel meer relax en kun je echt rond kijken. Als de gids met een groep duikt, moet hij constant in het oog houden of iedereen nog volgt en zit hij om de paar seconden te vragen of je OK bent. Doordat we maar met 2 waren, duiken we gewoon als buddy's. Van duiken krijg je echt honger, maar gelukkig staat er lunch te wachten op de boot: broodjes, groentjes en salami, hesp en heerlijke tonijnsalade. Ondertussen is de boot weer op weg, nu naar een eiland met een parelwit strand en een azuurblauwe zee (zoals je kan zien in sommige films). Daar worden we voor de volgende 3 uren gedropt worden.
De boot zet ons af in een kleine baai van waaruit een klein pad vertrekt over de heuvel naar het strand aan de andere kant. Een zijpad leidt naar een platform dat uit kijkt over het strand, de oceaan en andere stranden aan de overkant van de baai. Na de wandeling zet ik mij in de schaduw onder een boom met een boek. Terug op de boot varen we naar een rustige baai om de nacht door te brengen. Sunset snacks rond 18u en daarna avondeten. Na het eten krijgen we nog even een selectie te zien van de foto's die ze doorheen de trip getrokken hebben (zowel onder water als op de boot als op het strand) en die we kunnen kopen op een DVD. Aangezien mijn camera niet echt goed werkt en zeker niet met de slechte zichtbaarheid op de duiken en snorkeltochten hier ga ik die toch wel kopen. Mijn tablet heeft geen CD lezer, dus jammer genoeg moet ik wachten tot ik terug in België ben om de foto's te bekijken. Daarna kruip ik bedje in want morgen is er om 7u nog een duik.
's Ochtends duiken is zo prachtig: de zon die opkomt boven de zee, al het leven onder water begint wakker te worden of gaat slapen en alleen mijn instructor en ik zijn zo zot om zo vroeg in het water te duiken dus is het lekker rustig. In vergelijking met de andere duiktrips die ik al gedaan heb, viel het hier echt wel tegen: zichtbaarheid van iets meer dan 5 m, vaak veel dood koraal. Maar langs de andere kant waren de duiken heel relax, vaak ook met alleen de duik instructeur, dus is het eerder als duiken met een buddy dan duiken met een gids zoals ik voor de rest meestal deed. Hij had echt een oog voor de kleine en mooie dingen onder water, dus heb ik heel wat nudibranches gezien en andere kleine schattige dingen. Terug op de boot heb ik nog even tijd om wat te snorkelen, maar de schildpadden die hier soms te zien zijn, waren spijtig genoeg nog aan het slapen. Daarna inpakken en dan brengt de boot ons terug naar Airlie beach. Dit avontuur zit er ook weer op...
Deze avond is er een tafel gereserveerd voor de hele groep van de boot om nog wat na te praten en gezellig samen te eten en te drinken. Een aantal van de zeilboten hebben een deal met deze bar om gratis alcohol te krijgen en dus na eerst zelf wat gekocht te hebben, komen ze af met een aantal liter-kannen met cocktails in. Als iedereen goed vrolijk is, gaan we met degene die willen naar een nachtclub om daar nog wat verder te feesten. De crew van de boot amuseert zich enorm, want zij morgen geen alcohol drinken als ze op de boot zitten. Hun leven bestaat dus blijkbaar uit 3 dagen op de boot, afterparty met heel veel alcohol, dan een paar dagen rust en dan terug op de boot. Achja, zolang ze zich amuseren. Tegen 1 uur ga ik toch maar naar de hostel, want om 10u morgenvroeg moet ik uitchecken om dan de hele dag op de bus te zitten naar Rockhampton (the Beef capital of Australia).