Noosa

22 oktober 2014 - Noosa Heads, Australië

De afstanden zijn altijd nogal lang hier in Australië en dus ben ik pas tegen 16u in mijn hostel. Wetende dat het om 18u al donker is, is er niet veel meer dat ik kan doen. Ik was van plan om een fietstochtje te maken in de omgeving, maar onderweg naar Noosa en onderweg van de bushalte naar de hostel, had het al heel wat zitten regenen en dan heb ik toch geen zin om te gaan fietsen. Dus nadat ik mijn vervoer en ticket voor de dierentuin voor morgen geboekt heb, ga ik dan maar eens rond kijken in de hostel. In de gemeenschappelijke ruimte zijn ze naar de film Avatar aan het kijken, dus sluit ik daar maar bij aan. Tijdens de film begint het ineens weer heel hard te gieten, dus ben ik helemaal blij dat ik niet op een fiets zit... Aan de voorkant van de hostel is er een bar die ook maaltijden serveert en in de hostel hangt er een papier op dat je bij een pizza een gratis drankje krijgt (glas bier, sangria of frisdrank). Na de film en met al die regen heb ik niet echt veel zin om te koken, dus ga ik dat maar proberen. De sangria was wel gemengd met limonade, maar over gratis dingen mag je niet klagen zeker? In de bar en in de hostel staat ondertussen de film "The Ugly Truth" op, waar ik terug in de hostel nog het einde van kan meepikken. Daarna nog wat lezen en dan bedje in, want morgen vertrekt mijn bus om 7u50 om mij naar de Australia Zoo te brengen.
De bus vertrekt aan het einde van de straat en zet mij af aan de ingang van de Zoo en met mijn vooraf gekochte ticket, moet ik zelfs niet eens aanschuiven. En aan de andere kant van de kassa's begint een drukke dag. Bijna elk uur zijn er shows waarbij ze 1 van de dieren voeren en uitleg geven over de dieren. Mijn bus terug naar de hostel vertrekt weer om 15u50, dus moet ik de tijd goed plannen. Zo ga ik van de ene naar de andere show, tussenin een bezoek brengend aan de andere dieren. Om 12u is er een show in het Crocoseum: een grote voetbal-achtige arena met in het midden een vijver en stukken gras. Daar geven ze een show met slangen, vogels, krokodillen, ... Daarna spring ik met mijn lunch op de shuttle bus naar de andere kant van de Zoo. De Zoo is gigantisch groot, dus is het fijn om even neer te zitten en tegelijk een grote afstand af te leggen. Na een paar minuten op de shuttle bus zit ik in Afrika met giraffen, neushoorns en zebra's. Overal in de zoo staan er verzorgers met 1 van de dieren om foto's te laten nemen. Daar kun je ook vragen stellen over de dieren en ze even aaien. In de namiddag ga ik nog naar het voedermoment van de krokodillen kijken. Best wel spannend, want de verzorgers lokken de krokodil van 4m uit het water tot vlak voor hun voor ze hun het eten geven... Ik denk dat ze gewoon zot zijn, maar als ik het na de show aan de verzorger vraag, weet hij mij te zeggen dat ze echt wel weten wat ze doen. Ze voeren de krokodil alleen in bepaalde plaatsen in de kooi en ze zijn altijd met 2 binnen de omheining en 2 erbuiten voor als er iets mis loopt. Gelukkig zijn krokodillen redelijk makkelijk afgeleid door lawaai te maken of met eten te zwaaien. Maar het blijft nog altijd eng om te kijken dat de verzorger pas op het allerlaatste moment de prooi los laat.
Daarna is er nog de roofvogelshow en daarna heb ik een klein halfuurtje om het Wildlife hospital te bezoeken. Daar worden gewonde dieren, die in de buurt gevonden worden, verzorgd en mogelijk teruggeplaatst in de natuur. Het is echt wel zielig om koala's te zien met een gips aan hun voorpoot. De meeste dieren worden geraakt door auto's en hebben daardoor soms echt wel zware breuken. Gelukkig hebben ze hier heel wat medewerkers en dierenartsen om de dieren te verzorgen. De onderzoeks- en operatiekamer zijn allemaal met glas zodat bezoekers kunnen mee kijken, maar op het moment dat ik daar ben, zijn ze juist niet bezig met dieren. Daarna moet ik mij terug haasten om op tijd te zijn voor de bus. Een beetje jammer wel, maar er is maar 1 bus, dus ik moet echt wel zorgen dat ik die haal.
Terug in de hostel is het tijd voor avond eten. Om deze avond door te brengen, vraag ik nog even om de film "Shrek - The last chapter" op te zetten. In deze hostel mag je niets zelf doen. Een film moet je vragen aan de receptie en dan zetten zij die op in de zit- en eetruimte. Als je iets wil eten, moet je eerst aan de receptie eetgerei gaan vragen. Zo krijgt iedereen een zak met een bord, een beker, een kommetje en een mes, vork en lepel. Die moet je bij uitchecken terug afgeven. Blijkbaar zijn ze hier te vaak bestolen geweest... Ik blijf toch niet lang, dus maakt het niet uit. Vanavond gewoon nog douchen en morgen weer de bus op voor een dagje (namiddag). Deze keer gaat de reis naar Byron Bay, waar ik weer ga duiken. Ik heb het gemist...