Duiken boven het Great Barrier reef (2)

29 september 2014 - Cairns, Australië

Er zijn veel reisorganisatoren die duiktrips organiseren naar het rif. Het great barrier reef bestaat uit verschillende kleinere riffen die naast elkaar liggen. Elke organisator heeft zo zijn vaste plaatsen waar ze elke keer opnieuw naartoe gaan. En elk rif is een beetje anders wat betreft samenstelling van soorten koralen en "aquatic life". De trip die ik nu geboekt heb is, samen met nog 1 andere organisatie, de enige die zo ver gaat. Ik ben donderdagavond om 18u op de boot gestapt en we hebben vanaf dan de hele nacht gevaren om pas om vrijdagochtend rond 8u onze eerste bestemming te bereiken.
Vrijdag zijn er 4 duiken, waarvan 1 nachtduik (die ik niet mee doe) op 3 verschillende plaatsen. Een nachtduik wordt altijd gedaan op dezelfde plaats als de laatste duik, zodat je de omgeving als eens gezien hebt. Na het ontbijt hebben we 1 duik, dan verplaatsen naar een ander deel van het rif, daar de volgende duik en daarna lunch. Tijdens de lunch verplaatst de boot opnieuw naar de laatste stop, waar we in de namiddag en in de vooravond (nacht) kunnen duiken. Hier in Australië is de zon een beetje verschoven en dus is het licht van 6u tot 18u. Dus rond 18u maakt iedereen zich klaar voor de nachtduik en ik blijf gewoon gezellig binnen, genieten van een goed boek met de rest van de groep die niet mee gaat met de nachtduik (ik ben gelukkig niet de enige).

Zaterdag, dag 2, begint met een ochtendduik om 7u30. Tijdens de nacht is de boot verplaatst naar de Coral Sea, een heel stuk weg van het great barrier reef, maar waar toch nog koraal leeft. Door het varen op open zee heeft niemand echt goed geslapen, maar een ochtendduik helpt goed om wakker te worden. En na een aantal rif haaien gezien te hebben, kunnen we terug op krachten komen tijdens een stevig ontbijt. Ondertussen is de boot weer onderweg naar de volgende plaats voor de voormiddagduik(en). Open dek van 10u15 tot 13u45, dus je kiest zelf wanneer en hoeveel je duikt. Met uitzondering van mezelf, want als nieuweling moet ik mee met de gids en die vertrekt dadelijk als eerste. Geen dutje dus, maar terug het water in.
Dit keer zijn er wat "hindernissen": een kleine grot waar je in kan, even rond kijken en dan terug uit, een "swimthrough" onder een brug van koraal en een tunnel. Jaren geleden heeft een boot zijn anker hier verloren en daar is het koraal mooi rondgegroeid, maar het heeft een mooie tunnel achter gelaten waar duikers door kunnen: op 18m diepte ga je de tunnel in, die daarna naar boven draait en op 8m diepte ben je eruit (tenzij je zoals mij eerst nog je hoofd stoot). Ik heb geen haast om een 2e duik te doen, dus nu lig in op het zonnedek, te genieten van het zonnetje en te hopen dat de roggen, die een paar andere duikers gezien hebben, even naar boven komen... Door hoofdpijn en vermoeidheid (en draaierigheid door die 2 dingen), laat ik de laatste duik aan mij voorbij gaan en geniet ik gewoon van wat rust in de zetels.

Zondag, dag 3 en tevens de laatste duik dag, is degene waar iedereen naar uitgekeken heeft. De eerste duik voor het ontbijt is een drift duik langs een muur van koraal. Eerst worden we per 5/6 duikers met een bootje een stuk van de boot af gebracht, daar moeten we James Bond gewijs, achterwaarts het water in rollen (echt wel een vreemde ervaring) om dan langs de muur terug te zwemmen naar de boot. Normaal is er een stroming in die richting, waardoor het drift diving heet, maar vandaag is de stroming niet zo sterk, dus zwemmen we gewoon terug naar de boot. De uitleg over hoe je van zo'n boot in het water rolt is: "Je houdt je masker en regulator vast, leunt achterover tot je merkt dat je nat bent". Het leek enger dan het was, dus dat kan ik ook weer toevoegen aan "speciale dingen" die ik gedaan heb hier in Australië.
De 2e duik in de voormiddag is op dezelfde plaats, maar dit keer is er een Shark feeding. De crew heeft een ijzeren vuilbak klaar gemaakt met een ketting met tonijn-hoofden erin. Eerst gaan alle duikers naar beneden, waar we in een soort amfitheater op hard koraal mogen gaan zitten. Daarna wordt de vuilbak naar beneden gelaten en beginnen de haaien errond te circelen. Eerst is er nog wat show van 1 van de crew, die de (gesloten) vuilbak nog wat rond trekt met de haaien erachteraan, zodat iedereen de haaien goed kan zien. En daarna trekt hij met een lange stok met een haak de deksel van de vuilbak, waarna de haaien en grote vissen beginnen te vechten om het grootste stuk te hebben. Als 1 van de haaien een groot stuk vast heeft, beginnen al de haaien met hem te vechten om het af te nemen wat het allemaal nog wat enger maakt... Als al het eten op is, gaan de haaien terug wat verder uit elkaar en kan ik terug normaal ademen. Ik ben niet echt in de mood om nog een lange duik te doen. We gaan even kijken of we een haaientand kunnen vinden, wat ik ook gevonden heb! En daarna terug naar de boot. Na elke duik moeten we een safety stop van 3 minuten doen. Hiervoor hangt er een grote trapeze onder de boot en terwijl ik daar hing, begon ik eindelijk te kalmeren en met 1 hand aan de trapeze was ik gewoon relax aan het rond kijken naar de haaien die nog even bleven rondzwemmen onder de boot. Eigenlijk zijn het echt prachtige beestjes... Ze zijn gewoon ontzettend aggressief en eng als ze aan het eten zijn.
Na de lunch is het open duik dek, zodat je zelf kan kiezen wanneer en hoeveel je duikt. Ik ben een beginnende duiker, dus moet ik mee met de gids (waar andere duikers eventueel ook mee mee kunnen) en die vertrekt altijd dadelijk. Maar na een korte rustperiode, ga ik voor een 2e duik. Het is dezelfde plaats en ongeveer dezelfde route, maar dat maakt het juist leuk. Deze keer heeft de gids dezelfde ervaring met deze plaats als ik: hij heeft er ook nog maar 1 duik gedaan. Er zijn 3 tunnels doorheen de koraal-bergen en de 2e vond ik zelfs sneller als de gids!! Zo'n tunnels zijn in het begin wel nogal eng, omdat je niet altijd het einde ervan ziet als er een bocht in is en soms is het zeker in het begin een beetje donker. Maar langs de andere kant is het echt wel leuk. Het voelt een beetje als speleologie. Dit was ook ineens de laatste duik van de trip. 's Avonds is er BBQ om het einde van de trip te vieren, met eerst champagne als aperitief. Een echte Australische BBQ met kangoeroe, steak en worsten en brood (en amper groentjes eigenlijk). Daarna vaart de boot de rest van de nacht naar Lizard Island, van waar we morgen met een klein vliegtuigje terug naar Cairns vliegen, op een paar honderd meter boven het Great Barrier Reef.