Duiken boven het Great Barrier Reef

23 september 2014 - Cairns, Australië

3 dagen en 2 nachten op een kleine boot met een 40 tal mensen klonk heel eng in het begin. Maar de boot is redelijk groot en iedereen is wat verspreid tussen de kamers, het zonnedek en de zit- en eetruimte. Alleen tijdens de maaltijden zaten we allemaal op elkaar gepropt... En voor de rest was het duiken, eten en slapen. In die volgorde zelfs. Rond 6u komen ze op de deur kloppen om nog voor het ontbijt al in het water te duiken. Daarna ontbijt, voormiddag duiken, lunch, namiddag duiken, avondeten en 1 van de 2 avonden een nacht duik. In het donker met een zaklamp... Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, maar dat wil ik niet nog eens doen. Geef mij maar een duik tijdens de dag...
Na 4 duiken kregen we allemaal onze certificatie om te bewijzen dat we de Open Water course gedaaan hebben. Daarmee mogen we tot een diepte van 18 meter duiken. Omdat ik verderop mijn reis nog enkele duiken wil doen (specifiek een schipswrak en de Cod hole, een plaats in het Great Barrier Reef waar heel veel grote vissen leven), moet ik de Adventure Diver course ook nog bij doen. Dit kon gelukkig op de boot door wat theorie en 2 extra duiken. Nu mag ik duiken tot 30 m! Vandaag kwamen we terug aan land na 3 dagen op een boot (dat voelt echt zo vreemd in uw benen). Het was echt gewoon geweldig, zoveel gedaan, zoveel gezien: een rif haai, schildpadden, roggen, Nemo en veel van zijn vriendjes en vooral gewoon heel veel vissen en koraal in de meest prachtige kleuren. Ik heb geprobeerd om wat foto's te trekken met mijn onderwatercamera, maar de kwaliteit ervan is niet perfect...
Omdat deze trip zo goed meegevallen is, heb ik ineens de volgende geboekt. Ik heb nu 2 rustdagen en donderdag avond stap ik op de boot voor 4 nachten op het rif door te brengen, waar ik gigantische vissen en haaien ga zien. Vanavond hebben we nog afgesproken met heel de groep van de boot om samen te gaan eten en iets te drinken. De ideale moment om de Australische bieren eens te proberen en nog wat bij te kletsen en gegevens uit te wisselen, want daarna gaat iedereen weer zijn eigen weg...