Duikcursus

20 september 2014 - Cairns, Australië

Rustdag
Na enkele dagen wandelen, rond kijken, jagen en nog meer wandelen, moet ik mijn lichaam wat rust gunnen. Ik ben niet echt het type om een hele dag niets te doen, maar af en toe moet ik toch oppassen dat ik mijn lichaam niet forceer. Dus deze ochtend ben ik rustig nog wat blijven liggen in bed, daarna bikini aan en even in de lagoon gaan zwemmen. Cairns heeft geen strand, maar er is wel een zoutwater-zwembad vlakbij de zee. Daarna nog even in de zon blijven liggen en terug in de hostel even douchen om daarna in de zetel neer te ploffen. Daar hoor ik van een ander meisje dat je gratis DVD's kunt huren, dus heb ik mijn activiteit van de dag gevonden. Na 2 films, maak ik mijn rugzak klaar om toch nog iets te gaan doen: een onderwater camera zoeken, kaartjes kopen, ... Onderwater camera's hebben ze hier in alle formaten en prijzen: van 22$ voor een wegwerpmoddelletje, over 150-250$ voor de kleine digitale tot 450$ voor de betere modellen. Maar aangezien ik waarschijnlijk toch niet zo'n groot foto-wonder ben onder water, ga ik toch maar voor het goedkope model van 150. De anderen zijn misschien beter, maar daar heb ik toch niets aan als de foto's bewogen zijn...

Duiken
Na mijn introductie duik een aantal dagen geleden heb ik de microbe echt te pakken, dus heb ik mij ingeschreven voor een 5 daagse duikcursus met op het einde een PADI certificaat (waarmee ik over de hele wereld mag duiken). De eerste 2 dagen zijn theorie in een klas en training in een zwembad. Raar om terug in een klasomgeving te zijn. Eerst een video met de uitleg van de theorie en fysica nodig om te duiken, met een verdere verduidelijking van de instructor. Na elk hoofdstuk hebben we een quiz met 10 vragen om te kijken of we alles begrepen hebben. Raar om terug examens te moeten afleggen, maar het is gelukkig allemaal niet zo moeilijk. Daarna een hele namiddag in het zwembad om de skills te oefenen.
2e dag van de duikcursus: voormiddag zwembad om nog meer situaties te oefenen en namiddag nog meer theorie en final exam. Alle stress van de examens van vroeger komt gewoon terug... 50 meerkeuze vragen met 4 mogelijkheden. Geen giscorrectie gelukkig en ook niet al te moeilijk, maar toch komt die stress wel een beetje. Als de antwoorden dan voor uw neus verbeterd worden, maakt dat het er niet makkelijker op. Uiteindelijk had ik maar 1 vraag fout en na wat navragen was het een verwarrende vraagstelling en lag het dus niet aan mij. Jeej! Vanavond nog wat eten, rusten en op tijd bed in, want morgen wordt ik om 6u15 opgepikt om daarna met de boot naar het Great Barrier reef te gaan waar we 3 dagen en 2 nachten zullen blijven en in het totaal 9 duiken zullen doen. Allemaal heel spannend.. Na 4 duiken krijgen we ons PADI certificaat (hopelijk als we alles goed doen) en daarna mogen we gewoon duiken samen met een buddy (gelukkig is er nog iemand die de cursus alleen doet, dus dat is mijn buddy geworden). En 1 van die 5 duiken als volleerde duiker is een nachtduik, waar we heel waarschijnlijk haaien gaan zien. Spannend... Niet echt gevaarlijk, gewoon de grey tip reef shark, max 1,5 m groot, maar kan wel rond mensen cirkelen aangezien er 's nachts vissen op ons af zullen komen (en de haai is gewoon geïnteresseerd in die vissen).
Dus de volgende dagen zit ik op de boot en daarna hopelijk een paar mooie foto's, want ik heb een onderwater camera gekocht! En ineens ook een masker met prescription lenses (hoe vertaal je dat? een masker met de lenzen op mijn sterkte?) en een snorkel. Want een goed zicht is het belangrijkste onder water om alle fantastische beesten en planten goed te kunnen zien.