Omgeving Cairns

17 september 2014 - Cairns, Australië

In Cairns zelf is niet veel te zien, dus neem ik de Hop-on-hop-off bus om de weinige bezienswaardigheden vanop de bus te bekijken. De bus heeft ook 2 stops buiten Cairns: het regenwoud en de botanische tuin. Boven het regenwoud gaat er een kabelbaan met 3 stops waar je een kleine tour op een pad door het regenwoud kan maken met uitleg van een ranger, of een informatie centrum bezoeken. De kabelbaan eindigt in een klein dorpje met allerlei winkeltjes met aboriginal en australische souvenirs en nog een aantal kleine wandelingen door het regenwoud.
Diezelfde bus stopt ook aan de botanische tuin. Hier is ook een stuk regenwoud, een zoutwater- en zoetwatermeer en een aantal wandelingen door de tuinen en op de heuvel. De wandeling op de heuvel is nogal steil, maar wel met een prachtig uitzicht over de luchthaven van Cairns en de zee. In de tuinen zijn 2 korte wandelingen uitgestippeld: 1 met uitleg over de ontwikkeling van de planten miljoenen jaren geleden toen de continenten gevormd werden. De andere wandeling gaat langs planten die door de Aboriginals gebruikt werden met telkens uitleg over hoe ze deze gebruikten. Best wel interessant, aangezien veel platen giftig zijn, tenzij op de juiste manier behandeld (geplet, verwarmd, uitgespoeld, ...). Na al dat wandelen bij een temperatuur van 28°C, is een rust momentje welkom. Gelukkig zijn er in de tuinen banken en stukken gras waar je in de schaduw kan liggen met de geluiden van vogels en een bus Japanners die iets later aan kwam... Dan maar met de bus terug, een beetje rusten en dan alles klaar maken voor een Aboriginal tour morgen.
Het grootste voordeel van alle tours hier is dat ze u oppikken aan de voordeur van uw hostel op een bepaald uur (7u20 vandaag). Het vroege opstaan is dan weer het grootste nadeel... Een kleine shuttle bus pikt zo alle deelnemers op en brengt de groep naar de plaats waar de tour start. Vandaag was dat een rit van 1,5u verder naar het Noorden. Onderweg geeft de chauffeur uitleg over Cairns, Australië in het algemeen en de Aboriginals. Als we iedereen opgepikt hebben, worden we afgezet aan het strand, waar we blootvoets gaan jagen op mud-crabs.
Die zitten in het ondiepe water dat overblijft op het strand als het eb is. Daarna gaan we ook nog de mangroves in om slakken en oesters te vangen. Onze gids woont vlakbij en kookt onze vangst (2 krabben, waarvan 1 door de gids gevangen en heel wat schelpen) om op te eten. Door de nogal pikante saus erbij is het niet echt voor mij, maar het is wel fijn om iets te eten wat je zelf gevangen hebt. Daar krijgen we nog verdere uitleg over het vangen van allerlei vissen, krabben tot zelfs haaien en schildpadden. Onze gids leeft nu wel in een huis, maar vangt zijn eten nog zelf in de zee.
Daarna rijden we verder naar Janbal gallery, waar de dove Binna ons uitleg geeft over aboriginal kunst en daar mogen we ook ons eigen dot-painting kunstwerk maken. Foto's maken van zijn kunstwerken mag natuurlijk niet, maar ze zijn echt wel mooi! Daarna lunch en nog een wandeling in het regenwoud, langs de Mossman rivier. Onze chauffeur en gids zijn overgrootmoeder was blijkbaar nog een Aboriginal en via haar heeft hij heel veel kennis mee gekregen over het regenwoud die hij graag met ons deelt. Hoe ze alles in de natuur volledig gebruiken en niks weggooien, hoe ze luisteren naar wat de natuur hun te vertellen heeft: als die boom zijn vruchten heeft, dan heeft dat beest zijn eieren gelegd, ... Hoe ze veel giftige planten bewerken om ze toch te kunnen gebruiken. En een aantal verhalen over de rituelen die jongens vanaf hun 12e mee maken om op te groeien tot mannen.
In de terugrit krijgen we nog de kans om vragen te stellen, tot we plots iets raar voelen en de chauffeur aan de kant van de weg stopt: platte band. Al het materiaal wordt uit de koffer gehaald, maar het lukt niet om de band los te krijgen. Even bellen naar de mechanieker die de chauffeur verzekert dat de schroeven links los draaien. Maar met een hefboom en het gewicht van 2 volwassen mannen lukt het nog niet om ze los te krijgen. Na een ander telefoontje wordt er een andere bus gestuurd om ons te komen ophalen. Kort daarna stopt er een banden-reparateur. Met zijn hydraulisch materiaal krijgt hij de band wel los. De schroeven draaiden blijkbaar toch rechtsom. Reserver band erop en na dat extra avontuur gaan we naar huis.