Sydney: part 2

26 november 2014 - Sydney, Australië

Sydney: dag 0

Na onze 5-daagse tour met opstaan rond 6u30, kunnen we vandaag eindelijk een beetje uitslapen. Een beetje maar, want om 10u moeten we uitchecken. Gelukkig mogen we wel onze bagage nog in de hostel laten, zodat we nog een klein rondje door hobart kunnen doen. Een beetje rond kijken, een paar winkels binnen gaan en daarna terug naar de hostel. Daar profiteren we nog even van het gratis internet om wat mails te checken en wat dingen op te zoeken van Sydney. Na een broodje voor lunch binnen gespeeld te hebben gaan we op weg naar de bushalte 2 straten verder waar de airport shuttle ons komt ophalen om ons naar de luchthaven te brengen. Daar gaat het inchecken gelukkig heel vlot en dus zitten we iets later klaar aan de gate, waar ons vliegtuig toch nog 15 minuten vertraging heeft. Iets later mogen we toch opstappen en een kleine 2 uur later landen we in Sydney waar de temperatuur een 15°C hoger is dan in Tasmanië. Als we onze bagage opgehaald hebben, gaan we naar de metro die ons naar Central Station brengt. Daar moeten we nog 2 straten verder wandelen tot aan ons hostel, waar we inchecken. Daarna gaan we nog even naar de winkel voor wat eten voor 's avonds en ontbijt voor morgen en daarna kruipen we doodop ons bed in. Reizen is vermoeiend...

Sydney: dag 1

Op onze eerste echte dag in Sydney gaan we de I'm free tour volgen door het centrum van de stad. Daar zijn we in Melbourne ook de eerste dag mee begonnen en het is wel handig om op die manier al een eerste idee te hebben van de stad en daar geven ze ook tips over dingen die je kunt doen in de volgende dagen. De tour vertrekt om 10u30 en om 14u30, maar die vroege missen we al doordat we een beetje uitgeslapen hebben en daarna rustig ontbeten hebben. Dus gaan we eerst voor een wandeling richting en in Hyde park waar we op een terrasje ook lunchen. Na wat rond gekeken te hebben gaan we richting de plaats van afspraak voor de I'm free tour. Doordat het een grote groep is worden we opgesplitst in 2 groepen, wat het iets makkelijker maakt om onze gids te verstaan. Ze neemt ons mee op een wandeling door de stad langs plaatsen waar een deel van de geschiedenis zich heeft afgespeeld. Van het oude kerkhof is het centrum van de stad, tot een kathedraal die met de ingang aan de verkeerde kant staat, doordat er vroeger een straat aan de voorkant liep, maar nu niet meer. Daarna gaan we nog door een shoppingcentrum (in het QVB = Queen Victoria Building, Australiërs zijn lui en korten alles af) en via een tunnel onder de weg naar een ander shopping centrum (er zijn veel shopping centra hier in Sydney). Daarna gaan we nog door kleine steegjes (ze zijn jaloers op Melbourne) waar ze tijdelijke of permanente kunstwerken hebben om ze te promoten. Het is een mooie zaterdagnamiddag en dus komen we ook heel veel koppels tegen die hun trouwfoto's aan het maken zijn (en ik denk dat we wel op een aantal foto's bij op staan). Tegen het einde van de tour gaan we naar het Customs house, waar er onder een glazen vloer een maquette van Sydney gebouwd is. Daar toont onze gids hoe we gewandeld zijn, wat wel grappig is om dat zo van bovenaf te zien (het bespaart je een scenic flight). Daarna neemt ze ons nog een klein stukje mee in de rocks om uiteindelijk te eindigen onder Sydney Harbour bridge met uitzicht over het Sydney Opera House. Zoals we al weten van de vorige tours, is het niet gratis, maar mogen we een fooi geven, naargelang we vinden dat het waard was. We hebben heel wat bijgeleerd en deze gids praatte gelukkig ook traag genoeg waardoor we het meeste verstaan hebben.
Na de wandeling gaan we nog even een stukje op de Harbour bridge om uit te kijken over de haven en nog wat extra foto's te trekken van het Opera House. Daarna gaan we rond de baai om eens wat korter bij te kijken. Tussen alle andere toeristen proberen we nog een foto te trekken op de trappen voor het Opera house en daarna gaan we even binnen kijken of we misschien in ons drukke programma ook nog een show kunnen mee pikken. Voor vanavond is alles uitverkocht en door onze andere plannen de volgende dagen is het niet meer mogelijk om naar een show te gaan. Voor het opera house is juist een Aboriginal muziek en dans festival bezig waar we wel even blijven naar kijken en luisteren. Nadat we daar in 1 van de stalletjes nog wat avond eten gekocht hebben genieten we nog wat van het uitizcht over de haven tussen alle andere toeristen en de schreeuwende meeuwen die proberen zoveel mogelijk eten vast te krijgen.
Ik had van iemand gehoord dat er elke zaterdagavond om 20u een vuurwerkshow is in darling harbour, 1 van de andere baaien. Omdat we al wat moe zijn van al het stappen, nemen we de bus in die richting en gaan we op een voetgangersbrug zitten van waaruit we het ponton al kunnen zien waar het vuurwerk van afgestoken zal worden. Er zijn niet zoveel mensen op de brug, waardoor we toch een beetje beginnen twijfelen of we wel juist zijn. Het is zaterdag. En het is ondertussen al 20u30... Vanaf kwart voor 9 begint er wel meer volk toe te stromen en uiteindelijk blijkt dat het vuurwerk om 21u is en niet om 20u. Gelukkig zijn we toch lang genoeg blijven wachten zodat we van het spektakel (volledig met muziek, vuurwerk en rook) kunnen genieten. Daarna gaan we terug naar de hostel om onze voetjes omhoog te leggen, want die doen toch wel wat pijn na een hele dag gewandeld te hebben.

Sydney: dag 2

De volgende dagen hebben we al redelijk vol gepland, dus doen we vandaag de was. Terwijl we wachten tot het klaar is, ontbijten we en als we daarna de droogkast hebben ingestoken, gaan we 2 huizen verder naar een travel agent waar we gratis op de computers mogen. Daar kunnen we wat dingen opzoeken voor Nieuw-Zeeland waar we volgende week naartoe vliegen. Tim blijft nog iets meer dan een week en daarna heb ik nog 2 weken alleen. Voor die eerste week hebben we dus een tour van het Noord-Eiland vast gelegd, want we willen niet de hele week gewoon in 1 stad blijven zitten.
Nadat alles geregeld is (en we onze was uitgehaald hebben), gaan we op stap richting the rocks (eerst met de gratis bus de eerste paar km). Daar klimmen we de heuvel op naar het Observatory. Vanuit de tuin hebben we een uitzicht over de haven en Sydney west. Daarna gaan we binnen wat rondkijken in het museum waar we de geschiedenis van astronomie en meteorologie bekijken (zijn dat de juiste moeilijke woorden voor het kijken naar de sterren en het voorspellen van het weer?). Ook hangen er foto's van een fotowedstrijd met als thema de lucht. Er zijn foto's van sterren, wolken, de maan, ... En ook 1 prachtige foto van het Noorderlicht. Iets later begint er een rondleiding met 3D show. Het museum was gratis, maar die rondleiding is betalend, maar we beslissen om dat toch te doen. De 3D show probeert te tonen dat onze aarde eigenlijk toch maar heel klein is, zeker in vergelijking met andere planeten en al helemaal in vergelijking met de zon. En als ze dan nog de grote sterren en gas-sterren erbij halen is het scherm te klein... Daarna krijgen we nog wat uitleg over telescopen en dan mogen we zelf ook door 1 kijken naar de zon. Aangezien het overdag is, zijn er niet veel sterren te zien, maar doordat het bewolkt is, moeten we soms toch ook even wachten om de zon te kunnen zien. Op een computerscherm toont onze gids nog wat we zouden moeten zien door de telescoop (ik weet het, een grote gele bol, maar we kunnen ook 2 vlekken zien). Daarna krijgen we nog wat uitleg over zonne-explosies en hoe die de aarde beïnvloeden (met onder andere het Noorderlicht als gevolg). Als we iets later terug buiten zijn, genieten we nog wat van het mooie weer op een terrasje, maar als we een half uur later verder wandelen, begint het ineens te regenen. Toch maar een vreemd weertje soms hier...
Deze morgen hebben we onze activiteit van vanavond geboekt. Om 18u worden we verwacht op de top van het hoogste gebouw in Sydney: Tower eye. Via een winkelcentrum gaan we naar de kassa om onze tickets af te halen en daar krijgen we een 3D-bril want voordat we in de toren gaan, krijgen we eerst nog een 4D film te zien (met trilplaat aan onze voeten, rookmachines, waterdruppels en een bellenblaasmachine) over Sydney. Daarna gaan we de lift in naar het bovenste verdiep van de toren, die ook wel de gouden emmer genoemd wordt, door zijn vorm. In de schacht van de toren is er alleen een trappenhal die alleen gebruikt wordt in noodgevallen (of bij de jaarlijkse race: record is 5 minuten). En bovenop is er een gouden emmer met daarin 4 verdiepingen: onder andere een restaurant + bar en de bovenste is het observatory deck waar wij naar op weg zijn. Het weer vandaag is niet zo heel goed, want er hangen nog wat wolken, maar toch kunnen we wel heel wat dingen herkennen. Toen we de tickets kochten, hebben we extra bij betaald om de skywalk te doen. Hiervoor krijgen we een overall aan, moeten we rugzak en camera's in lockers doen en daarna krijgen we een gordel met een ijzeren klem aan. Die wordt aan een rail geklikt en schuift mee met ons. We wandelen rond de toren op een platform met een reling aan, maar blijkbaar moeten we toch een extra veiligheid hebben. Op 2 plaatsen is er een glazen platform waardoor we naar beneden op de straat kunnen kijken. Het is allemaal wel heel stevig, maar toch blijf ik er liever niet te lang op staan. Zelf mochten we geen camera mee nemen, maar halverwege neemt onze gids wel wat foto's van ons (die we later ook gekocht hebben, het zijn de enige foto's die we hebben van het uitzicht). Terwijl we buiten rondwandelen beginnen er steeds meer wolken te komen, die het zicht wel wat beperken. Soms waaien ze wel terug over, maar iets later is alles gewoon wit. Dus kopen we in de toren een sandwich en blijven we nog wat wachten, in de hoop dat het voorbij waait. Iets later klaart het gelukkig terug een beetje op en kunnen we nog even wat buiten kijken, voor we terug naar beneden gaan om terug naar de hostel te gaan. Daar nemen we een douche en daarna maken we de rugzak al klaar, want morgen worden we vroeg opgepikt voor onze daguitstap naar de Blue Mountains.

Sydney: dag 3

Omdat Sydney als grote stad soms gewoon echt te groot en te druk is, hebben we voor vandaag een dagje in de natuur geboekt, meer bepaald in de Blue mountains (2 uur rijden, ten westen van Sydney). Een aantal dagen geleden hoorden we nog verhalen van bosbranden in de blue mountains, maar we hopen dat onze tour toch nog altijd kan door gaan. Dus staan we om 7u30 op de stoep waar de bus ook juist aan komt om ons op te pikken. Na nog een aantal andere pick-ups, voegt de bus in met het andere verkeer en rijden we westwaarts. Na een eerst kleine stop om koffie of een koekje te kopen voor de liefhebbers komen we aan bij het begin van de wandeling naar de Wenthworth falls. Onze gids vertelt ons dat we 2000 trappen gaan moeten doen, maar omdat ik hem niet helemaal geloof, heb ik ze nageteld en ik kwam uit op 900. Ik heb ze wel alleen in het terug naar boven komen geteld, dus heen en terug is het wel ongeveer de beloofde 2000. Het pad heeft verschillende zijpaadjes naar lookouts waarbij we over de vallei en naar de waterval kunnen kijken. Daarna loopt het pad helemaal naar beneden naar de waterval (en daarna helemaal terug naar boven). Beneden nemen we even pauze om te genieten van het uitzicht, te zwaaien naar de mensen die nog maar juist aan de afdaling beginnen en een aantal dapperen nemen een douche onder de ijskoude waterval. Het naar boven gaan is wel veel vermoeiender, maar na een aantal rust pauzes komen we toch terug allemaal boven bij de bus uit.
Daarna gaat de rit naar Katoomba, het bekendste stadje in de Blue Mountains waar we onze lunch opeten in een park langs een cultureel centrum (samen met alle andere toeristenbussen die de blue mountains bezoeken).
Als iedereen terug op de bus is, rijden we verder naar onze tweede en laatste wandeling van de dag in Scenic world. Een park waar je ofwel met trappen naar beneden kan gaan ofwel met een kabelbaan. De wandeling onderin de vallei doen we toch niet, dus gaan we gewoon alle trappen naar beneden (deze heb ik niet geteld). Als we nog maar juist vertrokken zijn, begint het eerst te druppelen en daarna te regenen. Maar omdat we vertrokken zijn met een weersvoorspelling van 35-40°C vonden we het niet nodig om een regenjas mee te nemen (slecht idee dus blijkbaar). We komen midden in een onweersbui terecht, maar de enige keuze die we hebben, is om verder naar beneden te gaan. Onderweg stoppen we 2 keer even in een grot in de hoop dat de regen wat mindert (wat het na de 2e stop gelukkig ook doet). Onderweg op de wandeling hebben we regelmatig een uitzicht op de three sisters, een rotsformatie hier in de bergen en op de katoomba falls, een andere waterval, die na de regenbui in een heuse stortvloed veranderd. Na nog een 10-tal minuten verder gewandeld te hebben, komt de zon er gelukkig weer een beetje door en daarna gaan we via de scenic railway terug naar de bus. Dit is een trein op de helling van de berg met een helling van 52°. Heel steil dus. In het treintje zitten we met ons gezicht naar de vallei, waardoor we van het uitzicht kunnen genieten (moesten de ramen niet volledig nat zijn van de regen vlak daarvoor). Daarna kijken we nog even rond in het winkeltje, waarna we weer op de bus stappen (om een beetje op te drogen) en terug naar Sydney rijden.
Daar maken we onze plannen voor morgen en na het avondeten zetten we ons neer in de gemeenschappelijke ruimte om een beetje TV te kijken. Wel vreemd om al die series (Friends, Big Bang Therory) zonder ondertitels te zien, maar het is wel goed om Engels te leren. Daarna kruipen we bedje in om morgen (met hopelijk een beetje minder regen) naar de dierentuin te gaan (weer een dierentuin, ik weet het, maar ik kan er maar geen genoeg van krijgen!).

Sydney: dag 4

Door ons drukke programma en dingen die toevallig samen vallen, kunnen we geen show gaan zien in het Opera House. Maar we willen wel eens binnen kijken, dus gaan we vandaag een tour doen. Na het ontbijt stappen we op de gratis bus, maar als we aan de box office aankomen, horen we dat er juist een tour vertrokken is. Gelukkig vertrekken ze elk half uur, dus iets later mogen wij ook binnen in het Opera house. Eerst krijgen we uitleg over het idee, de ontwerpwedstrijd en ook de bouw van het gebouw. Dat was nog niet zo simpel. Het ontwerp was gewoon een simpele schets en ze hadden geen idee hoe ze de zeilen moesten maken. Daardoor heeft de bouw uiteindelijk 16 jaar geduurd, maar het is toch een prachtig resultaat geworden. Eens we binnen zijn, mogen we even binnen kijken in de grootste van de kleine theater zalen. Hier staat wel een set van een toneelstuk op het podium, dus mogen we geen foto's trekken. Het is gewoon een theaterzaal, zoals we ze bij ons ook kennen, maar het is wel leuk om eens binnen te mogen kijken. Daarna gaan we verder naar de grote set zeilen waar we binnen mogen in de grote hal. Daar is het Sydney Symphonic Orchestra aan het repeteren voor hun optreden van vanavond, dus mogen we ook geen foto's trekken. Die zaal is veel indrukwekkender met 3 blokken van zitruimte, verschillende kleine balkons aan de zijkant en dan boven het podium nog een hele blok voor een koor en daarboven een gigantisch orgel. Blijkbaar het grootste orgel van Australië (ik ben niet meer zeker of het ook van de hele wereld is). Het wordt niet zo vaak bespeeld, maar ze hebben het dan toch maar. Jammer dat we geen tastbare herinnering hiervan hebben, maar we hebben toch even van de prachtige akoestiek in de zaal kunnen proeven.
Als we iets later weer op de trappen voor het opera house staan, gaan we richting de haven. Na een broodje gekocht te hebben stappen we op de ferry naar Taronga zoo. Dat is een grote dierentuin die ze op een berg gebouwd hebben. Doordat we pas na de middag aankomen, hebben we al een aantal van de shows en voedertijden gemist, maar we kijken gewoon op ons gemak een beetje rond. Ze hebben hier heel veel dieren, van over heel de wereld, allemaal een beetje door elkaar. Veel van de dieren heb ik al gezien, dus ik heb niet zoveel foto's getrokken. Maar ik kan er wel nog altijd super van genieten om 2 zeehonden te zien spelen. En 3 tijgerwelpen (van een paar jaar oud) zijn ook wel prachtig om te zien. De zeehondenshow zijn we gelukkig wel nog op tijd voor, dus die kunnen we wel even mee pikken. Daarna gaan we ook nog naar de vogelshow, die ze heel leuk opgebouwd hebben. Het begint eerst met het Aboriginal verhaal dat vertelt hoe het komt dat vogels geen kleur hebben (en tijdens het verhaal komen de vogels waarvan ze vertellen ook voorbij gevlogen). Daarna krijgen we uitleg en wat truucjes van de verschillende vogels en ze hebben zelfs een condor! (een kleintje dan toch) Machtige vogels... Nadat we daarna nog wat verder rondgekeken te hebben (en te haasten op het einde, want ze sluiten om 17u), nemen we de kabelbaan terug naar beneden en de ferry terug naar Sydney. Omdat de zoo op een berg gebouwd is, zijn er 2 ingangen: 1 van boven en 1 beneden (vlakbij de ferry) en via de kabelbaan (of een bus) kan je van de ene naar de andere. En het leuke is ook dat de kabelbaan gratis is! Het loopt wel niet zoveel boven de kooien, dus echt veel dieren zien we niet meer in het naar beneden gaan.
Als we terug zijn in de hostel, hebben we avondeten en daarna kleden we ons om, want voor vanavond heb ik tickets geboekt voor Cirque du Soleil, met hun show Totem die hier in Sydney staat. Na nog even opgezocht te hebben welke bus we moeten hebben, vertrekken we richting het "Entertainment center". Dat blijkt een heel gebied te zijn met cinema's, zalen, restaurants, café's en ook een open ruimte waar nu de circustent staat. Zoals altijd mogen er geen foto's getrokken worden tijdens de show en ik ga ook niet veel vertellen. Als ze naar België komen, moet je maar gewoon zelf gaan kijken. En als je wilt gaan, ik wil ook nog wel eens mee! Er zijn een paar prachtige acts bij en gewoon ook weer prachtige decors en kostuums. Na de show en een daverend applaus volgen we de kudde naar de uitgang en daarna naar de bushalte terug naar Sydney. Daar kruipen we moe maar tevreden in ons bed.

Sydney: dag 5

Vandaag is het de laatste dag in Sydney en zelfs de laatste dag in Australië... Toch een beetje triest. Afscheid nemen van het prachtige weer en de zoveel fantastische dingen. Gelukkig hebben we nog wel wat tijd in Nieuw-Zeeland waar het ook fantastisch beloofd te zijn. Voor onze laaste dag hebben we een dagje in het water: om 13u worden we in het Sea Life Center verwacht om tussen de haaien en de roggen en de schilpadden te gaan duiken. Na het ontbijt vertrekken we richting de haven waar we de ferry nemen naar Manly waar het Sea Life center is. Daar zijn we nog ruim op tijd voor onze duik en dus beginnen we al eens met wat rond te kijken. Iets later is het ook voedertijd en krijgen we informatie over de vissen en dieren die eten krijgen. Iets later krijgen we ook een demonstratie van hoe roggen elkaar hun genegenheid tonen (door te bijten, hetzelfde met haaien blijkbaar). Iets later gaan we naar de afspraakplaats voor de duik. Daar moeten we eerst allerlei papieren invullen met medische gegevens en ook een verklaring dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele missende vingers of erger. Daarna krijgen we een DVD te zien met introductie tot het duiken, want niet iedereen is een gecertificieerde duiker. Daarna herhaalt onze duikinstructeur nog de belangrijkste dingen en dan kunnen we zenuwachtig beginnen worden. We gaan naar de benedenverdieping waar we ons omkleden en een wetsuit aankrijgen en daarna gaan we eerst in de trainingpool. Daar moeten we een aantal skills doen: hoe je de regulator (het mondstuk) terug moet vinden als een haai het eruit geklopt heeft, hoe je water uit uw masker kan blazen, ... Die dingen heb ik al moeten doen voor mijn certificaat, maar ik moet ze toch mee doen. Achja, iedereen gelijk voor de wet? Daarna gaan we via een luik in de tank met de haaien. Daar leren we eerst hoe we moeten lopen in het water. Doordat het een kleine ruimte is, gebruiken we een vinnen, maar gewoon waterschoenen om onze voeten te beschermen. Daarna lopen we een beetje rond en ondertussen neemt onze instructeur foto's. We blijven een tijdje stil staan boven de viewing tunnel voor foto's, maar het wordt toch wel wat koud als je stil staat. Daarna gaan we terug naar het luik. Daarna gaan we terug door het luik en in de trainingspool en na het omkleden terug naar het aquarium gedeelte. Daar krijgen we een certificaat en kunnen we logboeken invullen. Na de duik kijken we nog wat verder rond in het aquarium en volgen we een infosessie over de haaien en andere vissen die we al gezien hebben tijdens de duik.
Als we iets later genoeg water gezien hebben gaan we op stap voor een wandeling door Manly. Daar vinden we een wandeling met beeldjes langs het wandelpad en ook bearded dragons (een soort salamander die ik al vaker gezien heb ik parken, maar voor Tim was het de eerste keer om deze in het wild te zien). Na nog wat uit te waaien op de dijk gaan we terug het centrum in voor het avondeten in een Italiaans restaurant. Toen ik 3 weken geleden ook al in Sydney was, ben ik hier ook al gaan eten en de ober kende mij nog! (Jeej) Daar hebben we weer heerlijk gegeten, zoals ook de vorige keer.
Daarna nemen we de ferry terug naar Sydney, waar we genieten van een zalige warme douche (doet wel deugd na een duik in het water van 20°C). Daarna moeten we inpakken, want we moeten morgen vroeg op (6u) om onze vlucht naar Nieuw-Zeeland te halen.