4 dagen Dubai

6 september 2014 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Dag 1: cultuur en shopping
Vakantie = uitslapen, maar hotel = ontbijt tot max 10u. Dus op tijd opstaan, ontbijten en dan de hotelfaciliteiten verkennen: sauna, zwembad en gym. Zwembad blijkt een klein badje te zijn: met 3 slagen zijt ge aan de overkant, gym is een kamer met 2 hometrainers en wat gewichten en de sauna is gewoon een bak hete stenen en een fles water om erover te gieten, maar wel zalig...

Onderweg van mijn hotel naar de metro halte blijkt een shopping center te zijn, namelijk Reef Mall: 3 verdiepingen met winkels en restaurants. Na een half uurtje had ik het wel gezien en ging ik verder naar waar ik op weg was: Gold Souk. Een hal met kleine winkeltjes met gouden (en zilveren) juwelen. Maar zoals elke souk in elk Zuiders land, zit er aan elke winkel een man om klanten binnen te "praten": "ola, Margharita, how are you?", "Welcome", "Come in", "Madam, real casjmir", ... Als ze mij met rust zouden laten, zou ik misschien eens willen gaan kijken, maar na een 4-tal souk's probeer ik ze nu toch te vermijden...

Na de souk's probeer ik de weg te vinden naar Heritage house: een museum met de uitleg van de oude huizen van Dubai. Als ik het bijna wil opgeven (want na 5 keer vragen, blijkt niemand het te kennen), zie ik ineens een pijl er naartoe. Het bleek gelukkig dan ook de moeite te zijn, met Engelse uitleg en airconditioning in de binnen-ruimtes. Op aanraden van de receptionist, ga ik verder om aan de andere kant van de creek Sheik Saeed's house te vinden. Het huis van de sjeik is later verder uitgebreid en gerenoveerd en bevat nu een museum met foto's en voorwerpen van vroeger.
Terug bij de creek staat een infobord van een Ferry doorheen de creek. Klein detail blijkt later: er moeten minsten 10 passagiers zijn, maar de ferry kapitein raadt mij aan om verderop naar Dubai Museum te gaan kijken, wat prachtig ingekleed is en de hele geschiedenis van Dubai verteld. Na avondeten in Reef Mall kruip ik moe maar tevreden in bed.

Dag 2: plezier en dieren en strand
Vandaag heb ik een ontmoeting met dolfijnen geboekt, in Dolphin bay in Atlantis adventure park op het Palmeiland. De metrohalte ter hoogte van het palmeiland, is de Mall of the emirates met daarin een skipiste. Die mannen beseffen niet dat het buiten 45°C is en dat er voor sneeuw een ijzige koude nodig is... Daarna met een taxi naar de start van de monorail die over het palmeiland rijdt, met eindhalte Atlantis Adventure park.

Mijn ontmoeting met de dolfijnen is pas om 14u, dus ik kijk nog even rond in het waterpark. Om 13u30 ga ik alvast naar Dolphin bay om eens rond te kijken. Daar zie ik 2 dolfijnen zwemmen in het bad, waar later ook de ontmoeting zal plaats vinden. Daar besef ik ineens dat ik dit niet wil... Ik wil dat de dieren gelukkig zijn en dat zijn ze niet. Zeker niet aangezien ze elke dag, heel de dag hun trucjes moeten doen en zwemmen met mensen, gewoon voor wat eten... Mijn geld ben ik kwijt, maar ik ben toch blij dat ik het niet gedaan heb.

Om terug tot rust te komen na die beslissing, ga ik naar het Aquarium met haaien, vissen, roggen, kwallen, zeepaardjes, ... Om de dag op te vullen en nog meer diertjes te zien, neem ik de metro en taxi naar Dubai Zoo. De dieren hebben het net als mij super warm en krijgen (tot mijn verontwaardiging) amper water... Na nog even rond te kijken, wandel ik de weg verder af naar het strand. De zeebries doet deugd en ik blijf even naar de zee kijken. Iets verderop verhuren ze gocarts en fietsen. Op de fiets is het briesje nog fijner en zo kan ik sneller wat rond kijken. Er is een verhard jog- en fietspad aangelegd op het strand. Na een halfuurtje ga ik de fiets terug brengen en ga ik te voet richting metro lijn, in de hoop om onderweg een taxi te vinden, want de afstanden in Dubai zijn groot... Terug bij de metro, ga ik terug naar het hotel, met onderweg in de Reef mall nog avondeten.

Dag 3: rust en woestijn
4 dagen in Dubai blijkt toch teveel te zijn voor een toerist... Er zijn heel veel shopping malls en souks, maar ik hou niet zo van shoppen. En met 40°C is het veel te warm om aan het strand te liggen. Gisteravond heb ik een woestijn safari geboekt die mij vandaag om 16u aan het hotel zal ophalen. Dus deze morgen na het ontbijt heb ik een uurtje in het zwembad gehangen. Daarna naar de winkel voor wat koekjes en cola. Na een veel te warme douche (koud water kennen ze hier niet) heb ik wat rust genomen op mijn kamer.

Om 15u45 kwam het kamermeisje (jongen eigenlijk), dus dan ben ik maar verhuisd naar de lobby. Daar zat ik nog maar juist neer, toen er een jongeman het hotel binnen kwam en aan de concierge vroeg naar de persoon van kamer 417 (mijn kamer nummer). Na het instappen in de jeep begon hij te vertellen dat de rest van de mensen rechtstreeks naar de woestijn gingen met hun eigen auto, dus dat we niemand meer moesten oppikken. Onderweg naar de woestijn hebben we een half uur gepraat over Dubai, de woestijn en de safari (eindelijk iemand die goed Engels kan).

Eens in de woestijn moest ik mij schrap zetten als hij over heuvels reed en aan de zijkant er weer afschoof. Het was een achtbaan, maar dan zonder de veiligheidsbeugels en zonder vast traject. Na een klein uurtje rijden en sliden over zandheuvels komen we aan bij een kamp waar we op een kameel kunnen rijden, waterpijp roken, henna laten tekenen, ...
Later op de avond krijgen we nog een BBQ en entertainement: een buikdanseres en een goochelaar Tito. Na een nachtelijke rit terug door de woestijn wordt ik door de chauffeur terug afgezet aan mijn hotel. Hij vertelde onderweg nog dat ik zeker moet terug komen omdat ze ook safari's hebben naar een andere woestijn met 300m hoge heuvels. Misschien een andere keer, nu ga ik slapen...

Dag 4: Moskee en burj Khalifa
In een islam land, moet je toch een moskee bezocht hebben, dus ging ik deze morgen naar de enige moskee waar niet-moslim mensen binnen mogen: Jumeirah Mosque. Wel volgens hun regels: schoenen uit, knieën en schouders bedekt en voor de vrouwen ook het haar bedekt. Net als vele vrouwen had ik een sjaal mee, om te vermijden dat we een lang zwart kleed van hun moesten dragen. Door de airconditioning binnen, was het zelfs bijna te koud, maar het was wel mooi om te zien. We kregen een uitleg over de moskee, islam in het algemeen en we mochten vragen stellen waarop de gids uitgebreid antwoordde.

Om 11u stonden we terug in de hitte buiten. Op mijn toeristenkaartje staat aan de andere kant van Dubai "Creek park" aangeduid, dus besluit ik om daar naartoe te gaan. Aan de ene kant van het park zijn ze aan het werken, dus ga ik verder te voet rond de omheining van het park. Om aan de eerste poort en bord te vinden met daarop de aanduiding dat het 5 dirham kost (= 1 euro). Ik wil gewoon even in de schaduw van een boom zitten, dus doe ik dat ook op de parking. Maar ik moet toch nog een aantal uur tijd vullen, dus besluit ik toch binnen te gaan en daar blijkt het toch een beetje groter te zijn dan ik dacht, met een dolfinarium, bird show, kinderspeeltuin, spiegeldoolhof, 5D cinema, ... De dolfijnenshow is pas veel later, dus koop ik een ticket voor de bird show waar ik allerlei roofvogels dacht te zien. Uiteindelijk bleken het papegaaien, parkieten en soortgelijke vogels te zijn die ze leuke truucjes hebben geleerd (vlagje hijsen, balletje oprapen, uit de hand eten, ...). Maar desalniettemin was het een leuk tijdverdrijf.

Daarna ga ik met de metro verder naar Dubai mall, weer een shopping center... Maar hier is de toegang tot de Burj Khalifa, de hoogste toren van Dubai en de wereld. Na even rond te kijken op het platform heb ik nog een boottochtje op het meer met de dansende fonteinen geboekt. Na een pizza  ga ik terug naar het hotel om mijn vliegtuig in te checken. Tot in Australie!

1. Lotte:
    18 september 2014
    Slim om een lay over te doen in Dubai :D

Ziet er prachtig uit daar.
    Gezellig warm ook zeker ;)

Ik vond dat wel een heel ingewikkelde luchthaven. Ik moest overstappen naar andere gate. Ik zag mijn Gate, maar vond de weg niet. Moest blijkbaar heel tour blok doen en door controle en dan was ik er :)

Wel mooie luchthaven.